Reklama

Kolej aglomeracyjna dla Kalisza i regionu?

10/08/2023 09:38

Stowarzyszenie Aglomeracja Kalisko-Ostrowska oraz samorząd Województwa Wielkopolskiego podpisały list intencyjny na rzecz powstania kolei aglomeracyjnej na obszarze Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Pierwsze połączenia mogą zostać uruchomione już w przyszłym roku

 „Strony mają na celu wspólne przygotowanie koncepcji funkcjonowania oferty usług w publicznym transporcie zbiorowym poszerzonej o kolej aglomeracyjną na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, co poprawi komfort podróżowania na wskazanym obszarze, zachęcając tym samym mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej” – czytamy w preambule listu.
Jak podkreślił prezydent Krystian Kinastowski idea Kolei Aglomeracyjnej wykracza daleko poza dotychczasowe struktury Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, docelowo ma służyć mieszkańcom całej Południowej Wielkopolski. – Chcielibyśmy aby z oferty skorzystały nie tylko Kalisz i Ostrów Wlkp. ale wszystkie większe ośrodki regionu – Pleszew, Jarocin, Ostrzeszów, Kępno, Opatówek i inne. Z pobieżnych analiz, jakie dotychczas dokonaliśmy wynika, że jest tu duża przestrzeń do zagospodarowania natomiast profesjonalne analizy pokażą, jak siatka połączeń będzie wyglądała w przyszłości. 
Krystian Kinastowski przyznał, że obecnie oferta w obszarze połączeń kolejowych pomiędzy największymi miastami regionu jest dość uboga.  – Pomiędzy Kaliszem a Ostrowem kursuje dziewięć par pociągów, dla porównania – pomiędzy Ostrowem a Pleszewem – ponad dwadzieścia na dobę. Dlatego chcemy to zmienić
– zapewnił włodarz Kalisza.
Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego nie ukrywał, że intencją samorządu województwa jest rozwój transportu kolejowego na obszarze województwa jako najbardziej ekologicznego i efektywnego. Pod warunkiem, że korzystać z niego będzie określona, duża liczba pasażerów. 
Wzorujemy się na kolei metropolitalnej w Poznaniu, która obsługuje obszar w promieniu do 50, 60 kilometrów od miasta. Na dziewięciu kierunkach kursuje w ciągu doby do 25 par pociągów i jest to oferta, która skłania mieszkańców do skorzystania z podróżowania pociągiem. Zwłaszcza w godzinach szczytu kiedy pociągi kursują co pół godziny. Myślę, że w przypadku Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej ten model funkcjonowania kolei można powtórzyć – przyznał marszałek Jankowiak. – Ale zanim tak się stanie niezbędne są badania, które wykażą, jakie może być zainteresowanie przejazdami kolejowymi na poszczególnych kierunkach. Nie stać nas na metodę prób i błędów – dodał i przyznał, że z pewnością nie będzie to przedsięwzięcie dochodowe. – Samorząd województwa dopłaca do tych połączeń ponieważ żadne, w wymiarze regionalnym, nie są dochodowe. Obecnie jest to kwota 420 milionów złotych. Około pięć procent z tej kwoty przypada na kolej poznańską

Mikołaj Kostka, pierwszy zastępca prezydenta Ostrowa Wlkp. zwrócił uwagę na rozwój transportu kolejowego na obszarze Aglomeracji w kontekście przyszłych perspektyw unijnych. – Duży akcent będzie położony na środowisko i transport publiczny, oczywiście ekologiczny i zeroemisyjny – ocenił.
O aspekcie ekologicznym projektu wspomniał również Krzysztof Nosal, starosta Powiatu kaliskiego. – Pociąg elektryczny z pewnością jest znacznie bardziej ekologiczny od samochodu elektrycznego ponieważ nie potrzebuje baterii, które są drogie, najmniej ekologiczne i... produkowane w Chinach. Wzmacniając kolejowy transport elektryczny wpływamy znacząco na poprawę czystości planety – dodał kaliski starosta.
Paweł Rajski, starosta Powiatu Ostrowskiego zwrócił uwagę na fakt, że kolej aglomeracyjna to oferta skierowana do różnych grup społecznych ale szczególnie do jednej – a mianowicie do uczniów i studentów. – Myślę, że przyjmą to z radością bo bardzo często zdarza się, że muszą zrezygnować z oferty naszych szkół i uczelni właśnie z uwagi na problemy komunikacyjne – wyjaśnił. 
Europoseł Andrzej Grzyb przyznał, że idea powołania kolei aglomeracyjnej wpisuje się w pomysł rozszerzenia Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. – Jestem inicjatorem listu intencyjnego podpisanego przez samorządy powiatu ostrzeszowskiego z wnioskiem o poszerzenie Aglomeracji dlatego, że zauważalny jest proces „odwracania się” tego regionu od Wielkopolski. Przykładem niech będzie to, że Ostrzeszów ma aż 12 połączeń autobusowych z Wrocławiem natomiast żadnego z Kaliszem. Dlatego moim zdaniem, ta oferta zagęszczenia komunikacji w ramach Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej jest  szansą na wydłużenie połączeń w kierunku południowych regionów Wielkopolski i istotnym czynnikiem integrującym – ocenił europoseł. Nawiązał także do wypowiedzi starosty ostrowskiego w kontekście poszerzenia oferty edukacyjnej dla regionu jakim jest przekształcenie Akademii Kaliskiej w Uniwersytet.
– Problem dostępności komunikacyjnej będzie decydował o tym ilu studentów pojedzie do Wrocławia a ilu do Kalisza. 
W konferencji prasowej poświęconej kolei aglomeracyjnej wzięli również udział – Ewa Milewska, dyrektor Biura Stowarzyszenia Aglomeeracja Kalisko-Ostrowska oraz Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. 
(pp)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Przytomny - niezalogowany 2023-08-10 12:29:51

    Podróż z Kalisza do Pleszewa będzie bardzo atrakcyjna. Najpierw jakieś pół godziny ze śródmieścia na kaliski dworzec. Po jakimś półgodzinnym oczekiwaniu szynobusem na dworzec ostrowski (pół godziny). Tam za pół godziny przesiadka na drugi szynobus i za kolejne pół godziny już jesteśmy na stacji Pleszew tuż za Kowalewem. Tam za następne pół godziny aglomeracyjna wąskotorówka i po piętnastu minutach jesteśmy w środku miasta na stacji Pleszew Miasto. Podróż trwała zaledwie 3 godz. 15 min, ale za to ile niezapomnianych wrażeń!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Bolo - niezalogowany 2023-08-10 17:52:31

    Pyry mają gdzieś kaliskie!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    marcin1978 2023-08-11 21:58:04

    Ponad 100 lat temu miały być w Kaliszu tramwaje. Parę lat temu mówiono o trolejbusach, też nie ma, sprawa dziwnie przycichła. Właśnie wróciłem z Trójmiasta - w Gdańsku są tramwaje, a w Gdyni i Sopocie trolejbusy. Oby z koleją aglomeracyjną nie było podobnie. Gdyby jednak miała powstać, to proponuję zrewitalizować linię Ostrzeszów - Grabów - Namysłaki, przedłużyć ją do Kalisza i Konina, to wtedy będzie dopiero przyzwoita sieć.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    niezalogowany - niezalogowany 2023-08-15 17:00:34

    czy te osoby , potrafią jeszcze pracować ????

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do