Kolejny komunikat z CPK dla Kaliszan

24/05/2025 09:14

Dzień przed zapowiadanym na dzisiaj spotkaniem mieszkańców Kalisza z Marcinem Horałą (byłym Pełnomocnikiem Rządu ds. CPK) zainicjowanym przez radną Małgorzatę Mosińską-Busz, redakcja otrzymała komunikat z CPK. Poniżej publikujemy go w całości.

CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza

Mieszkańcy Kalisza będą beneficjentami nowej linii „Y" Warszawa – Łódź – Poznań, ponieważ dzięki niej ich miasto zostanie włączone w system szybkiej kolei. Aby powstająca infrastruktura jak najlepiej odpowiadała potrzebom lokalnej społeczności, Spółka CPK jest w stałym kontakcie z władzami miasta, a na początku czerwca zorganizuje spotkania dla mieszkańców. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną opublikowane odpowiednio wcześniej. Każdy zainteresowany będzie miał możliwość wzięcia udziału w indywidualnej rozmowie z ekspertami i uzyskania informacji odnośnie przebiegu nowej linii kolejowej.   

Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne.  Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skróceniu czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem. 

Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. W tym kontekście warto przypomnieć, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez poprzedni zarząd spółki CPK. 

Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna" (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi. 

Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 24 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.  

Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego. 

Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu „Polska 100 minut" i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. „Y", łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y", czyli np. Kalisza czy Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych. 

CPK, Agnieszka Stefańska-Krasowska
Zastępca Dyrektora Biura - Rzecznik Prasowy | Biuro Prasowe i Komunikacji Korporacyjnej

 

 

Aktualizacja: 26/05/2025 20:07

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Ja - niezalogowany 2025-05-24 20:29:52

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Juzek - niezalogowany 2025-05-24 23:09:31

    Co to ma być Kalisz jak zwykle traktowany jest jak prowincja . My na szybką kolej pomachamy a Warszawiaki bedom jeździli tak nam znów politycy załatwili a dla Kaliszan tylko okłapy..

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Juzek - niezalogowany 2025-05-24 23:09:47

    Co to ma być Kalisz jak zwykle traktowany jest jak prowincja . My na szybką kolej pomachamy a Warszawiaki bedom jeździli tak nam znów politycy załatwili a dla Kaliszan tylko okłapy..

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Niski - niezalogowany 2025-05-26 10:38:09

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Rafał - niezalogowany 2025-05-26 14:36:45

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Jacek - niezalogowany 2025-05-26 15:12:58

    Niski nic dziwnego że jesteś niski ale też i głupi. Kalisz zasługuje na szybką kolej z przystankiem w Kaliszu. A co robią posłowie z rejonu Kalisza w Sejmie tak jak Pan Witczak czy Pani Pawliczak śpią? Zamiast walczyć o Kalisz i szybką kolej dla Kalisza to pozorują że coś robią!

    • Zgłoś wpis
  • Ja - niezalogowany 2025-05-26 19:03:21

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Malgozata - niezalogowany 2025-05-26 16:35:37

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Roman - niezalogowany 2025-05-27 07:22:47

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do