Reklama

Mecenas radzi: Kto może uzyskać odszkodowanie za błąd w sztuce lekarskiej?

13/08/2023 06:00

Ekspert, dr nauk prawnych Michał Sopiński – odpowiada:

Czasami po przebytym leczeniu okazuje się, że zdrowie pacjenta ucierpiało w wyniku wdrożonego leczenia lub zastosowanych procedur. Jest to nie tylko niebezpieczne dla naszego stanu i samopoczucia, ale także zwyczajnie frustrujące, że piastun wiedzy medycznej, zadziałał wbrew niej i wbrew naszemu dobru. Warto mieć na uwadze, że pacjenci nie są bezradni w takich okolicznościach i mogą domagać się odszkodowania, aby zrekompensować poniesione straty. Tym bardziej, że zawód lekarza jest zawodem zaufania publicznego i ma szczególne znaczenie dla całego społeczeństwa.

Błąd medyczny może mieć szeroką definicję
Za błąd w sztuce lekarskiej uważa się zawinione postępowanie, czyli działanie lub zaniechanie lekarza, lekarza dentysty, położnej, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny, sprzeczne z zasadami i wiedzą medyczną, które spowodowało szkodę pacjenta. Osobą, która może domagać się odszkodowania jest więc pacjent, który został pokrzywdzony przez osobę, reprezentującą któryś z wyżej wymienionych zawodów. Kwota, której możemy się domagać jest bardzo różna i zależy od stopnia naszego uszczerbku i okoliczności. 

Warto dokumentować przebieg leczenia
W przypadku, gdy będziemy chcieli uzyskać odszkodowanie, niezbędnym okaże się przedstawienie odpowiedniej dokumentacji – czyli mogą się nam przydać: rachunki, karty, wypisy, recepty i wszystko, co dotyczy przebiegu naszego leczenia. To właśnie na podstawie przedstawionych dowodów, właściwy organ będzie mógł stwierdzić, czy faktycznie doszło do błędu i czy należy nam się odszkodowanie. Pacjent ma prawo do świadczeń wykonywanych prawidłowo, więc wszelkie nieprawidłowości mogą się ujawnić nie tylko w stanie naszego zdrowia, ale także w dokumentacji prowadzonej przez lekarza, gdy np. poda nam nieodpowiedni lek albo dawkę. 

Błąd można zgłosić do  Izby Lekarskiej i sądu 
Pacjent może skierować swoje roszczenie do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Naczelnej Izbie Lekarskiej. Dodatkowo, może też wystąpić z powództwem cywilnym lub karnym. Pozew można skierować przeciwko lekarzowi, szpitalowi w którym pracuje lub przeciwko ubezpieczycielowi szpitala. Na roszczenie o naprawienie szkody mamy „trzy lata od dnia w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia” (art. 442 KC). To oznacza, że jeśli nie zareagujemy dostatecznie szybko, możemy nie mieć szansy na odszkodowanie; dlatego też warto zadbać o swoje interesy i reagować niezwłocznie w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości. 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do