
Ekspert, dr nauk prawnych Michał Sopiński – odpowiada:
Czasami po przebytym leczeniu okazuje się, że zdrowie pacjenta ucierpiało w wyniku wdrożonego leczenia lub zastosowanych procedur. Jest to nie tylko niebezpieczne dla naszego stanu i samopoczucia, ale także zwyczajnie frustrujące, że piastun wiedzy medycznej, zadziałał wbrew niej i wbrew naszemu dobru. Warto mieć na uwadze, że pacjenci nie są bezradni w takich okolicznościach i mogą domagać się odszkodowania, aby zrekompensować poniesione straty. Tym bardziej, że zawód lekarza jest zawodem zaufania publicznego i ma szczególne znaczenie dla całego społeczeństwa.
Błąd medyczny może mieć szeroką definicję
Za błąd w sztuce lekarskiej uważa się zawinione postępowanie, czyli działanie lub zaniechanie lekarza, lekarza dentysty, położnej, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny, sprzeczne z zasadami i wiedzą medyczną, które spowodowało szkodę pacjenta. Osobą, która może domagać się odszkodowania jest więc pacjent, który został pokrzywdzony przez osobę, reprezentującą któryś z wyżej wymienionych zawodów. Kwota, której możemy się domagać jest bardzo różna i zależy od stopnia naszego uszczerbku i okoliczności.
Warto dokumentować przebieg leczenia
W przypadku, gdy będziemy chcieli uzyskać odszkodowanie, niezbędnym okaże się przedstawienie odpowiedniej dokumentacji – czyli mogą się nam przydać: rachunki, karty, wypisy, recepty i wszystko, co dotyczy przebiegu naszego leczenia. To właśnie na podstawie przedstawionych dowodów, właściwy organ będzie mógł stwierdzić, czy faktycznie doszło do błędu i czy należy nam się odszkodowanie. Pacjent ma prawo do świadczeń wykonywanych prawidłowo, więc wszelkie nieprawidłowości mogą się ujawnić nie tylko w stanie naszego zdrowia, ale także w dokumentacji prowadzonej przez lekarza, gdy np. poda nam nieodpowiedni lek albo dawkę.
Błąd można zgłosić do Izby Lekarskiej i sądu
Pacjent może skierować swoje roszczenie do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Naczelnej Izbie Lekarskiej. Dodatkowo, może też wystąpić z powództwem cywilnym lub karnym. Pozew można skierować przeciwko lekarzowi, szpitalowi w którym pracuje lub przeciwko ubezpieczycielowi szpitala. Na roszczenie o naprawienie szkody mamy „trzy lata od dnia w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia” (art. 442 KC). To oznacza, że jeśli nie zareagujemy dostatecznie szybko, możemy nie mieć szansy na odszkodowanie; dlatego też warto zadbać o swoje interesy i reagować niezwłocznie w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie