
Panie Mecenasie, niedawno zakończyłam pracę w miejscu gdzie pracowałam ponad 15 lat. Wszystko odbyło się bez komplikacji, ale mój pracodawca nie wydał mi świadectwa pracy. Co mogę z tym zrobić?
Przede wszystkim musi Pani wiedzieć, że obowiązkiem każdego pracodawcy jest wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy. Co do zasady pracodawca ma na wydanie świadectwa pracy 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy. Świadectwo pracy jest nam niezbędne, na jego podstawie określane są m.in. uprawnienia pracownicze np. wymiar urlopu wypoczynkowego.
Pierwszym krokiem jaki musi Pani podjąć w niniejszej sytuacji jest wezwanie byłego pracodawcy do wydanie świadectwa. Jeśli jednak wezwanie nie przyniesie skutku konieczne będzie złożenie pozwu do sądu.
Na wystąpienie do sądu ze swoim żądaniem ma Pani aż 3 lata od momentu, w którym powinno zostać Pani wydane świadectwo. Do sądu pracy może Pani zwrócić się przede wszystkim z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania dokumentu, a nadto może Pani żądać odszkodowania.
Odszkodowanie za brak świadectwa pracy można domagać się za doznaną szkodę w postaci niemożności podjęcia nowego zatrudnienia. Wysokość takiego odszkodowania to wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, ale nie dłuższy niż 6 tygodni.
Mam nadzieję, że udało mi się pomóc.
Adw. Krzysztof Liberda
www.krzysztofliberda.pl
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Trzeba stanowczo pilnować aby świadectwo dostać po zakończeniu stosunku pracy. Mi kiedyś pracodawca popelnił błąd ortograficzny na świadectwie pracy i poprawił długopisem ten błąd i obok postawił parafke. Czy to dobra praktyka ??
Na tej stronie są lepsze porady, tutaj są bardzo po łepkach
https://poradnikpracownika.pl/-odszkodowanie-za-niewydanie-pracownikowi-swiadectwa-pracy