
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. (inwestor), właśnie upublicznił 4 warianty projektowanego przebiegu Kolei Dużych Prędkości (KDP) biegnącej z Sieradza przez Kalisz do Poznania (tzw. trasa nr 85, szprycha nr 9). Projekt jest na etapie Studium Techniczno Ekonomiczno-Środowiskowym, do którego zorganizowano teraz szereg konsultacji społecznych w gminach i miastach wzdłuż wytyczonej trasy
W Kaliszu przewidziano spotkanie konsultacjo-informacyjne na 14 września (g. 17.30) w w auli Akademii Kaliskiej przy ul. Nowy Świat 4. Jak jednak pokazał pierwszy bardzo liczny protest zorganizowany na osiedlu Rypinek w dniu 8 września 2022, wspomniana aula może się okazać zbyt mała, by pomieścić licznie zainteresowanych. Na wczorajszy protest Rypinka, przybyło ze dwie setki oburzonych ludzi. Był także radny Radosław Kołaciński i Eskan Darwich, którzy widząc tłumy ludzi zaapelowali do władz miasta o zmianę miejsca spotkania konsultacyjnego na większy lokal np. na halę sportową Arena Kalisz, na Dobrzecu.
Na spotkaniu osiedlowym odczytano petycję z protestem do inwestora oraz do władz, którą zebrani zaczęli podpisywać. Petycję będzie także wyłożona do podpisania w biurowcu przy Al. Wolności 17 (na korytarzu obok kancelarii komorniczej Józefa Kolańskiego)
Petycje odczytał Daniel Kaparuk były przewodniczący Rady Osiedla Rypinek, oraz Alicja Tomczyk:
(...) Jako mieszkańcy w/w ulic wyrażamy stanowczy sprzeciw przeciwko planowanemu przebiegowi linii kolejowych w wariantach nr 1 oraz 2, które to w planach przebiegają bezpośrednio przez nasze domy oraz w bezpośredniej ich bliskości. Pomysł przeprowadzenia trasy przez nieruchomości o tak wysokim stopniu zurbanizowania jest absurdem, albowiem oczywistym jest, że w wyniku wyboru wersji 1 lub 2 setki mieszkańców zostanie wywłaszczonych, natomiast domy mieszkańców, które pozostaną w sferze oddziaływania inwestycji popadną w ruinę. Z dużą dozą prawdopodobieństwa należy przyjąć, że koleje dużych prędkości, z uwagi na specyficzne uwarunkowania techniczne, a także ciężki sprzęt pracujący przy ich budowie będzie znacznie silniej oddziaływał niż tradycyjna kolej.
Przebieg trasy w/w opcjach zabierze ludziom dorobek całego ich życia, budząc strach przed przyszłością, bezdomnością, a nawet utratą sensu życia.
Niniejsza inwestycja ma charakter celu publicznego, zatem powinna być realizowana w oparciu o obiektywnie rozumiany interes społeczny i mieć na względzie dobro całej wspólnoty, nosić znamiona działań na rzecz dobra publicznego. Tymczasem planowany przebieg linii kolejowych w wariantach
1 oraz 2 realizowany będzie bez poszanowania podstawowych wartości bliskich każdemu człowiekowi – prawa do bezpiecznego życia w swoim własnym domu oraz prawa do własności.Ponadto podkreślić należy, że w samej już Prognozie SSL CPK wskazano, że „trasowanie przebiegu nowych ciągów komunikacyjnych powinno uwzględniać przede wszystkim omijanie obszarów zwartej zabudowy mieszkalnej”
Umieszczenie torowiska biegnącego przez niemalże środek miasta, przez najspokojniejszą jak do tej pory dzielnicę Kalisza, która zostanie sparaliżowana komunikacyjnie i podzielona na pół przez tory biegnące na nasypie jest zaprzeczeniem ww. założenia. Uwzględniając służebną dla aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej rolę kolei szybkich prędkości można zaproponować przebieg trasy dookoła miasta z utworzeniem stacji pomiędzy tymi dwoma miastami, zwłaszcza przy założeniu, że szybka kolej nie będzie się zatrzymywała na stacji Kalisz.
Projektowane warianty wzbudzają protesty mieszkańców, gdyż pokazują, że w celu budowy całkowicie nowej linii kolejowej planuje się wyburzenie kilkudziesięciu posesji i bezwzględne przecięcie wielu ulic szerokim na ponad 80 metrów pasem. Warianty przebiegu można zobaczyć na stronie internetowej CPK tutaj.
Nawet jeśli czyjś dom będzie miał szczęście być ominięty, to natychmiast, z dnia na dzień, straci na wartości rynkowej, gdyż mało kto będzie zainteresowany kupnem posesji przylegającej do torów KDP.
CPK w prawdzie obiecuje wykupić nieruchomości w pasie inwestycji, ale wobec nadciągającego kryzysu prawdopodobne jest, że może zawiesić swoje plany, (tak jak to już niejednokrotnie bywało) zawieszając zarazem chęci mieszkańców do jakichkolwiek remontów. Po co remontować dom, ocieplać, wymieniać okna itp. skoro ma być zburzony? Nie wiadomo tylko kiedy. Przypomnijmy, że teren pod trasę bursztynową w Kaliszu czekał w rezerwacji aż 80 lat.
Kolejnym problemem - przecinanie dróg. Jak pokazują plany kolejowe, w każdym wariancie grozi nam przecięcie wielu kaliskich dróg, by w zamian gdzieniegdzie postawić wiadukt. To wręcz niewyobrażalnie rozwali komunikację drogową Kalisza. W swych opublikowanych założeniach inwestycja nie przewiduje przejazdów ze szlabanami, tylko wiadukty, stawiane nie rzadziej niż co 6 kilometrów. Nawet jeśli uda się kaliskim władzom samorządowym wywalczyć więcej wiaduktów, to raczej nie postawią go na każdej przeciętej drodze.
Dojdzie zatem do sytuacji, że połowa mieszkańców Kalisza będzie codziennie jeździć do pracy dłuższą drogą tracąc kilkanaście minut dziennie, po to, by może raz w roku pojechać do Warszawy, czy na lotnisko, o półtorej godziny szybciej. Zresztą, nie znamy jeszcze cen biletów KDP, jeśli okażą się tak drogie jak polskie autostrady, to wielu i tak wybierze stare tory.
Czy szybka kolej przez Kalisz ma sens? Niewygodne fakty: tutaj
Linki do innych protestów w powiecie kaliskim
Konsultacje i niezadowolenie w Stobnie tutaj
Protest w Błaszkach i Szczytnikach tutaj
A.W.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jak miasto ma się rozwijać jak chcą blokować poważne inwestycje ?
jakie inwestycje? obwodnicy brak? remonty robione za czasów pis z kinastowskim to same niewypały około 100 rodzin może stracić dobytek całego życia i miejsce na które całe życie pracowali zrobić referendum za odwołaniem prezydenta! gdzie on teraz jest jak się ważą losy kaliszan?
Zdecydowane NIE NIE NIE dla szybkiej kolei biegnącej przez KALISZ !!!!!! Co z nami ? co z ludźmi mającymi ziemie, domy, firmy !!!! Niektórzy od wielu lat dbali o swoje majątki, pielęgnowali ogrody, domy, a teraz co z nami ? gdzie się podziejemy ?
To się wyprowadź na wieś. Tu jest miasto, które potrzebuje ciągle nowych inwestycji aby się rozwijać.
Opamiętajcie się!!! Przez takich protestujących Kalisz pozostanie daleko od "szosy". Inwestycje odjadą, a tacy niezadowoleni będą narzekać, że miasto się wyludnia, że trzeba stąd wyjechać w poszukiwaniu pracy, dojechać do oddalonych szpitali w dużych ośrodkach, ogrzewać "rezydencje" byle czym, uprawiać ekologiczną pietruszkę w swoich przydomowych ogródkach i sprzedawać na targowisku przy oo Jezuitach. BRAWO KALISZANIE!!! Jeszcze trochę i tym mieście będzie tylko jak w piosence "...cicho szaaa"...
Popieram! Nie dla kolei szybkich prędkości! Gdzie są ekolodzy? Wszyscy tacy lewicowi a teraz nie ma komu bronić przyrody, natury i tysięcy ptaków które będą śmiertelnie ginąć zderzając się z szybkim pociągiem, zwierzęta nie będą mogły przejść na drugą stronę, a my ludzie stracimy nasze domy, ogródki, podwórka, zagrody, obejścia. Takie rzeczy trzeba było planować po II wojnie światowej, a nie teraz gdzie w wielu miejscach jest wszystko tak zabudowane, że nie idzie kija włożyć, a co dopiero torowisko z nasypem! Wszędzie drogi, autostrady, ekspresówki, obwodnice a zieleni coraz mniej a suszy i temperatury coraz więcej!
Największym problemem Miasta są jego mieszkańcy. To jest porażające w skali Polski. Tak dużo niezadowolonych mieszkańców z życia w tym mieście poraża. To jest dramat, tak piekne miasto z przyszłościa, z historią....miasto idealne do życia, psute przez mieszkańców... Przykre to bardzo ....i te ciągłe narzekanie na wszystko... źzle sie robi na samą myśl...
największym problemem miasta jest od 2 kadencji pis rządzący z prezydentami różnych maści
Kaliskie żywioły miastotwórcze zostały zniszczone (Żydzi i polska inteligencja) albo wypędzone (Niemcy i Polacy ewangelicy) w czasie albo po II WŚ , a na ich miejsce napłynęło chłopstwo. W innych miastach ta wyrwa nie była aż tak wielka, różnicy nie dało się odrobić, skutki (np. wieloletni brak wyższych uczelni akademickich) odbijają się na dzisiejszej sytuacji miasta. Stąd te wsiowe ciągoty.
Kochający Kalisz - chyba Ci się coś mocno porypało! Jak można kochać miasto, a nie kochać mieszkańców? To tak jakbyś kochał tylko włosy, albo piersi swojej żony, a na resztę miałbyś wywalone! Albo kochasz miasto całe wraz z mieszkańcami, albo nie kochasz go wcale! Miasto służy tym, które je zamieszkują - Kalisz ma być miastem DLA LUDZI, a nie ludzie mają być dla Kalisza!
Autostrada między Kaliszem a Koninem - nieeee! Łącznica kolejowa aby połączyć Kalisz z Pleszewem - nieee! Węglówka przez Kalisz zamiast Zduńską Wolę - nieeee! Rozgałęzienie CPK w Kaliszu a nie w Sieradzu - nieeee! Urzędy w Kaliszu - oddajmy do Ostrowa - nieee! ZUS w Kaliszu - nieee! Kolej CPK- nieeee! Obwodnica - nieeeee! Droga czteropasmowa od Kalisza do Ostrowa - nieeee! Ska z Łodzi do Wrocławia na południu od Kalisza - nieeee! Bloki CZTEROPIĘTROWE na Majkowie - nieeeee! Nowe osiedle dla Kalisza - nieeee! Hotel Hilton - a na co komu? - nieeeee! Więzienie - nieeee! Województwo dla Kalisza - nieee! Rozszerzenie granic miasta - nieeee! Kalisz to miasto czy skansen? Kaliszanie SAMI niszczą to piękne miasto wsiowym i zaściankowym myśleniem!!!!!!! Potem jęczą czemu nic nie ma w Kaliszu! Że Poznań ma, Łódź ma, Wrocław ma ale Kalisz nie ma. To zbudujemy w Kaliszu - proszę, lecą projekty. A co robią kaliszanie? Nieee!
w punkt!
Niestety smutne.
NIE dla kolei przebiegającej przez tereny zurbanizowane miasta - przez 100 domów w mieście? Kolei może przebiegać na południe od miasta przez pola i łąki i mieć swoją stację kolejową w Kaliszu - w Szczypiornie
Ja proponuję na północ - bo tam się nic nie dzieje! Na południu idą już jedne tory od Ostrowa na Łódź. Niech zrobią przez Warszawkę, Majków i Chmielnik
Warianty W1/W2 wprowadzają do miasta NAJMNIEJ torów biegnących nowym śladem, a jednocześnie tworzą węzeł kolejowy, o który miasto nie mogło dobić się przez sto lat. W3/W4 sprowadzają kaliski dworzec do roli stacyjki przy bocznicy. Pierwsze dają miastu silny impuls rozwojowy, drugie degradują je do miasteczka Kaliszek koło Ostrowa Wielkopolskiego. Ruch NIMBY zapewne zwycięży, ale jego uczestnicy bardzo się zdziwią, kiedy "obronionych" domków nie będzie komu przekazać, bo potomstwo wyniesie się z pozbawionej perspektyw mieściny.
Fajne komentarze ale każdy pominął fakt w postaci sz. A raczej nie szanownego pana Eskana to jest człowiek Kajetana P. który ukradł 90 mln zł wsadził Eskana z zapiaknek na złotym rogu do ratusza a ten ewoluował do Polski 2050 !!! Brawo wyborcy pana Eskana!!!!
Proszę Państwa, przebieg szlaku należy konsultować, ale z samego powstania kolei powinniśmy się CIESZYĆ! Najlepiej, aby wynegocjować możliwie najmniej inwazyjną w zabudowania wersję (może z tunelem podziemnym, jak w Łodzi?), ale dworzec nie może być przesadnie daleko, bo czy Państwo będą z niego wówczas korzystać? Tymczasem Kalisz protestuje, Turek protestuje (tam mają być tory do Konina, z którym to miastem nam też przydałoby się połączenie) - nie tak załatwia się rozwój miasta. W Ostrowie, Poznaniu i Wrocławiu z dworców jest blisko do centrum.
Dworzec kolejowy w Kaliszu też zbudowano dawniej poza miastem , nie między budynkami i jakoś kaliszanie nie protestowali , ale cieszyli się . Kalisz jest najstarszym miastem w Polsce i należy to uszanować . Jest tyle pustych miejsc , gdzie może przebiegać trasa kolei szybkiego ruchu , że nie widzę problemu . ---A poza tym , ludzie , czy wy wiecie jaki to przerażliwy HAŁAS ????-- budynki będą pękać .
W Kaliszu mamy najlepszą kolej z meandrami torów do podziwiania jej zaściankowości.