
Poniżej publikujemy w całości wyjaśnienie NFZ, (a także wyjaśnienie redakcji) dotyczące artykułu pt. "Czy NFZ zniszczy kaliską przychodnię?
Artykuł Życia Kalisza, którego dotyczy wyjaśnienie NFZ jest tutaj.
Szanowni Państwo,
W związku z doniesieniami medialnymi dotyczącymi Przychodni „Synapsa” w Kaliszu, Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia chciałby przedstawić swoje stanowisko w tej sprawie. Przede wszystkim, wyrażamy ubolewanie, że żaden z dziennikarzy, którzy zajmowali się tym tematem nie dochował elementarnych standardów dziennikarstwa i nie skontaktował się z nami, aby poznać nasz punkt widzenia.
Przychodnia „Synapsa, w ramach umów z Narodowym Funduszem Zdrowia prowadziła poradnię neurologiczną i psychiatryczną. W momencie śmierci właściciela podmiotu, w czerwcu zarząd sukcesyjny objęła jego żona Felicja Kędzierska-Rybiałek. Podczas rozmowy telefonicznej poinformowała ona naszego pracownika, że jej sprawami zajmuje się pełnomocnik, który zapewnia jej profesjonalną opiekę prawną. Powinien on zatem poinformować swoją klientkę, że zgodnie z zapisami umowy zawartej z NFZ przez doktora Rybiałka, aby realizować dotychczasowe świadczenia, należało dokonać cesji praw i obowiązków. W przeciwnym wypadku, w momencie dokonania działu spadku, umowy zawarte z NFZ przez doktora Adama Rybiałka wygasają, co też nastąpiło. Wtedy już nie było możliwości odwrócenia tej sytuacji, a dopiero po tym czasie pani doktor Kędzierska-Rybiałek zaczęła intensywnie kontaktować się z naszymi pracownikami, wtedy też otrzymaliśmy pierwsze pismo w tej sprawie. Należy podkreślić, że wygaśnięcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest okolicznością obiektywną, niezależną od intencji jej stron.
Po wygaśnięciu umów na poradnie psychiatryczną i neurologiczną, wielkopolski oddział NFZ przeanalizował zabezpieczenie dostępności do tego rodzaju świadczeń na terenie subregionu kaliskiego. W trosce o dobro pacjentów, WOW NFZ przygotował dwa konkursy. Pierwszy na poradnię neurologiczną, został ogłoszony 27 stycznia tego roku, drugi, na poradnię psychiatryczną zostanie ogłoszony w ciągu najbliższych dni. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby swoją ofertę w konkursach złożyła również pani doktor Kędzierska-Rybiałek. Dokładamy starań, aby do czasu zawarcia umów, zapewnić pacjentom opiekę we wskazanych zakresach świadczeń.
Sprawą zainteresował się również Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który otrzymał od nas szczegółowe wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W pismach z dnia 5 listopada 2021 roku oraz 3 grudnia 2021 roku skierowanych do pełnomocnika pani Felicji Kędzierskiej-Rybiałek kwestie te zostały również dokładnie wyjaśnione.
Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że podobnymi sprawami pracownicy naszego oddziału NFZ zajmują się regularnie. Za każdym razem, w przypadkach śmierci właściciela podmiotu, z powodzeniem przeprowadzana jest procedura cesji praw i obowiązków na spadkobierców lub inne podmioty, które decydują się na dalsze udzielanie świadczeń. Nasi pracownicy przede wszystkim troszczą się o dobro pacjenta, ale też starają się służyć wsparciem świadczeniodawcom.
Z poważaniem, Marta Żbikowska-Cieśla, Rzecznik prasowy Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
Zgodzimy się chyba wszyscy, że to NFZ ma służyć pacjentowi, a nie odwrotnie. Zatem sedno problemu tkwi w szczerym rozważeniu pytania: czy biurokratyczne formalności, grożące przecież likwidacją przychodni "Synapsa" lub przerwaniem ciągłości leczenia, dobrze służą pacjentom? Cóż, zobaczymy, ale na razie to dr Felicja Kędzierska-Rybiałek, pomimo śmierci męża-wspólnika, poświęca swoje prywatne oszczędności, by kontynuować działanie przychodni i ciągłość leczenia pacjentów.
Po drugie, Pani rzecznik NFZ wyraziła, swoje ubolewanie, że "żaden z dziennikarzy, którzy zajmowali się tym tematem nie dochował elementarnych standardów dziennikarstwa i nie skontaktował się z nami, aby poznać nasz punkt widzenia".
Zastanówmy się jednak, czy ubolewanie nie powinno być skierowane raczej w stronę szefa NFZ, który zignorował prośbę Rzecznika MŚP Adama Abramowicza o spotkanie w tym temacie, uznającego zapewne, że otrzymane odpowiedzi od NFZ są dalece niewystarczające.
"Od 25 listopada 2021 r. próbowałem się w tej sprawie umówić na spotkanie z Prezesem NFZ Panem Filipem Nowakiem, najpierw wysyłając e-mail, a później dzwoniąc kilka razy w tygodniu z ponagleniem. Niestety, do dzisiaj Pan Prezes nie znalazł dla mnie czasu." - informuje w swym liście Rzecznik MŚP Adam Abramowicz.
Arkadiusz Woźniak