
Grzegorz Pilecki rozmawia z Leszkiem Możdżerem, światowej sławy pianistą i kompozytorem przed sobotnim koncertem w Piotrowie (gmina Blizanów).
- Jak doszło do tego, że liczna publiczność będzie mogła wysłuchać Pana koncertu na imprezie plenerowej w podkaliskim Piotrowie?
- Wyznaję zasadę, że muzyka powinna iść do ludzi a zadaniem muzyków jest dla nich grać. Organizatorem muzycznej imprezy jest mój dobry znajomy mistrz Sylwester Kowalczyk. Nasz światek nie jest taki duży, spotykaliśmy się wiele razy, jesteśmy dobrymi znajomymi. Kiedy usłyszałem, że wystąpi tutaj wielu młodych muzyków a w dodatku impreza ma charakter charytatywny zdecydowałem tutaj zagrać.
-Jednak było wydarzenie, które szczególnie zacieśniło waszą znajomość.
- Tym wydarzeniem była reaktywacja fortepianu Arnolda Fibigera w Kaliszu, właśnie w pracowni mistrza Sylwestra Kowalczyka. Odrestaurował fortepian wyprodukowany w fabryce Arnolda Fibigera w 1938 roku. To historyczny instrument, któremu przywrócono dawną świetność. Po renowacji fortepian trafił na scenę Kaliskiej Filharmonii. W lutym 2022 roku podczas koncertu wieńczącego Rok Fibigerów miałem zaszczyt zagrać na tym fortepianie wraz z Kaliską Filharmonią. Dzisiaj zagram na drugim odrestaurowanym fortepianie Arnolda Fibigera.
- Czy fortepiany Arnolda Fibigera wytrzymują próbę czasu?
- Te fortepiany są symbolem nowatorskiej myśli między innymi ze względu na konstrukcję instrumentu. Technika tych fortepianów przewyższa światową myśl jeśli idzie o budowę. Mają świetne rozwiązania techniczne i wytrzymują próbę czasu. Szkoda, że druga wojna światowa zatrzymała nas. Dzisiaj w świecie liczą się trzy cztery marki, gdyby nie wojna na pewno jedną z nich byłaby firma Fibigera. Szkoda, że nie możemy grać o te najwyższe stawki jako polscy producenci fortepianów, ale możemy walczyć o tradycję, która wyłania się z odmętów historii i odrestaurowane instrumenty Arnolda Fibigera są tego przykładem.
- Woli Pan koncertować w salach czy w plenerze?
- Wszystko zależy od zamówienia. Każdy koncert mana swoją specyfikę. Tak jak ten dzisiejszy. Z tego co słyszę dzisiaj wystąpi tutaj wielu młodych muzyków i bardzo dobrze. Muzyka powinna iść do ludzi a zadaniem muzyków jest dla nich grać.
- Dziękuję za rozmowę
- Dziękuję.
**************************
Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. Ostrogi zdobył w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla obfitego deszczu nagród, jakie miały spaść na niego przez następne lata. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii ‘Fortepian’ i został też wielokrotnie uznany Muzykiem Roku.
Leszek Możdżer nagrywał płyty z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką (Pożegnanie z Marią), Januszem Muniakiem (One And Four), Michałem Urbaniakiem (Live In Holy City), Piotrem Wojtasikiem (Lonely City i Quest z Billym Harperem oraz Hope z Dave’em Liebmanem), Adamem Pierończykiem (Live In Sofia i 19-9-1999), Henrykiem Miśkiewiczem (Ja nie chcę spać), Anną Marią Jopek (m.in. Bosa, Barefoot, Upojenie, Farat). Nagrywał też ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. przy Requiem dla mojego przyjaciela oraz 10 łatwych utworach na fortepian). Od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max)– wliczając w to nagranie nagrodzonej Oscarem muzyki do Finding Neverland.
Możdżer koncertował i nagrywał też z międzynarodowymi gwiazdami takimi jak : David Friesen, Pat Metheny, Arthur Blythe, Buster Williams, Billy Harper, Joe Lovano, Archi Shepp, David Liebman, Charles Fox, Lester Bowie, David Gilmour, Marcus Miller, John Scofield, Steve Swallow, Eddi Daniels, Tan Dun. Pianista najpełniej odnajduje się w projektach solowych i autorskiego trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco.
Od roku 2011 Leszek Możdżer jest Dyrektorem artystycznym plenerowego festiwalu muzycznego nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu – Enter Music Festival.
Do chwili obecnej Leszek Możdżer nagrał ponad 100 albumów, w tym wiele pod własnym nazwiskiem. ( za mozdzer.com/pl biografia).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie