Reklama

Do Ostrowa i Konina czteropasmówką?

02/09/2015 10:43

Ambitny program budowy i modernizacji dróg czy tłusta kiełbasa wyborcza?

Dokończenie budowy obwodnicy Ostrowa, budowę obwodnic Jarocina i Kępna oraz modernizację „jedenastki” i „dwudziestki piątki” obiecuje Platforma Obywatelska. Nietrudno dostrzec tu korelację z październikowymi wyborami parlamentarnymi

Podczas niedawnej wizyty w naszym mieście premier Ewa Kopacz wspomniała ogólnikowo, że kaliszanie „będą się czuć usatysfakcjonowani przygotowywanym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, zwłaszcza w kontekście drogi nr 25”. W ubiegły czwartek na konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie kaliskiej PO mogliśmy poznać więcej szczegółów rządowego projektu.
Na początek złe wieści. W naszym regionie do 2017 roku obwodnice mają otrzymać Ostrów i Jarocin, do 2020 roku Kępno, ale nie Kalisz. To konsekwencja statusu miasta na prawach powiatu, który – najogólniej rzecz ujmując – nie przewiduje realizacji takich inwestycji przez państwo.
– Zgodnie z przepisami obwodnica Kalisza w dużym stopniu musi zostać przygotowana przez Miasto. To jest warunek konieczny otrzymania ewentualnego wsparcia inwestycji ze strony budżetu centralnego. Ale to nie jest tak, że powiaty grodzkie zostały ukarane. Bo z jednej strony mają większe obowiązki, ale z drugiej – większe przywileje. Dostają np. pieniądze na remonty, poprawę ruchu drogowego, czego nie doświadczają samorządy innych miast – wyjaśnia poseł Mariusz Sebastian Witczak (PO). – Jarocin i Kępno nie są miastami na prawach powiatu, dlatego cały obowiązek realizacyjny leży po stronie państwa. Trzeba walczyć o możliwie jak największe dofinansowanie – dodaje Dariusz Grodziński.
Na pocieszenie pozostaje kaliszanom perspektywa modernizacji drogi nr 25 (Ostrów – Kalisz – Konin), czyli łatwiejszy i szybszy dostęp do S8 oraz A2. Modernizacja oznacza przede wszystkim poszerzenie drogi. Na odcinkach pomiędzy miejscowościami, jak twierdzi kaliski poseł PO, droga będzie miała status drogi ekspresowej (klasa S) czteropasmowej, a na pozostałych fragmentach, tam gdzie nie będzie możliwe jej poszerzenie, czyli na odcinkach przebiegających przez miejscowości, pozostanie dwupasmowa (A).  – Oprócz poszerzenia jezdni, powstaną ciągi pieszo-rowerowe, ekrany oraz inne elementy infrastruktury poprawiające bezpieczeństwo – dodaje Alicja Łuczak.
Z ust posła Mariusza Witczaka padło również zapewnienie, że rząd będzie (uwaga!) likwidował fotoradary w tych miejscach, w których były one jedynie źródłem zarobków! Na marginesie –  ciekawa konstatacja, choćby z uwagi na to, że dotychczas partia rządząca, instalując kolejne fotoradary, twierdziła, że wszystkie służą poprawie bezpieczeństwa. To oczywiście dobra wiadomość, tylko dlaczego dopiero teraz pojawia się taki postulat?
W ramach programu planowana jest również kompleksowa modernizacja S11, która łączy Śląsk z Koszalinem. Jej elementami będą wspomniane obwodnice Kępna, Ostrowa i Jarocina.
Kiełbasa wyborcza?
Choć każda taka inwestycja może cieszyć, to nas jednak bardziej interesuje kwestia modernizacji DK 25. Trudno już zliczyć, ile razy słyszeliśmy zapewnienia o przebudowie tej arterii. Była niemal stałym elementem wszystkich poprzednich kampanii wyborczych, czy to parlamentarnych, czy samorządowych, bez względu na przynależność partyjną polityków. A kiedy emocje wyborcze mijały, okazywało się, że DK 25 dyskwalifikuje... zbyt małe natężenie ruchu. W konsekwencji nieuwzględniano inwestycji w rządowych projektach. Teraz, zdaniem posła Witczaka, jest inaczej.
– Dotychczas ta inwestycja była wpisywana do kontraktu terytorialnego na listy rezerwowe. Obecnie modernizacja DK 25 widnieje w oficjalnym programie rządowym. Awansowała na pozycję wykonawczą listy podstawowej z konkretnym źródłem finansowania – zapewnia parlamentarzysta i dodaje, że do 2023 roku rząd na modernizację i budowę dróg chce wydać 107 miliardów złotych w skali całego kraju. To ma przełożyć się na prawie 4 tys. kilometrów nowych dróg.
– Wszyscy wiemy, jaka była sytuacja drogowa, kiedy Platforma Obywatelska obejmowała rządy w 2007 roku. Po 8 latach zmiana jest widoczna. Powstało blisko 2 tys. kilometrów nowych dróg – przypomniała Magdalena Walczak.
Dodajmy, nie bez odrobiny złośliwości, najdroższych na świecie, z których spora część nadaje się już do remontu.

Więcej w Życiu Kalisza

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    leon - niezalogowany 2015-09-09 10:03:33

    widać, że wybory tuż, tuż. Czekam tylko, która opcja zapowie wycieczkę w kosmos. Bedzie to tak samo wiarygodne jak wszystko inne

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Andrzej em - niezalogowany 2015-09-07 10:07:51

    POpatrzyli POsiedzieli POgadali POpili POzarli POjecali POdrodze ze wszystkiego sie POsmiali

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mmb - niezalogowany 2015-09-04 21:18:59

    kłamcy,kłamcy na wybory !!!!!!!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    tur - niezalogowany 2015-09-03 19:50:16

    Najniebezpieczniejsza droga to jest z Kalisza do Turku. Turek zakochał się w ciężarówkach Man. Pełno ich jest na tym szlaku. W ciemnosci omijam tą drogę, a jeśli deszcze pada tym bardziej żeby nie zjechać w głębokie rowy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    k2 - niezalogowany 2015-09-03 14:47:52

    @realista Prędzej już niż mityczna szybka kolej czy droga S-ka przyjedzie do Kalisza złoty pociąg, ale na pewno nie z Konina.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    realista - niezalogowany 2015-09-02 21:20:15

    Ta obietnica może być tyle warta, co szybka kolej. A w ogóle zamiast rozbudowywać drogi, to lepiej byłoby zrobić tory z Kalisza do Konina (skróciłoby to podróż na północ) i zmodernizować obecnie istniejące szlaki kolejowe do Wrocławia i Łodzi (niekoniecznie KDP, chociaż sto kilkadziesiąt km/h).

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    k2 - niezalogowany 2015-09-02 17:08:09

    Ta mityczna czteropasmówka Ostrów-Kalisz-Konin to ściema, kiełbasa wyborcza, zwłaszcza w wersji S-25. Natomiast ostatnie zdanie artykułu to rzeczywiście ględzenie w stylu wiecznie rozpaczającej partyi, która za swoich rządów zdołała wybudować raptem 7 km autostrad, w Warszawie dzięki Prezydentowi Tysiąclecia zaoszczędziła wielkie pieniądze rezygnując z budowy mostów i w ogóle inwestycji, a jeśli dojdzie do władzy, to zapewne do tej sławetnej spuścizny nawiąże.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kol - niezalogowany 2015-09-02 11:56:30

    Ostatnie zdanie tego ar. to złośliwa bzdura. Rzekł bym PiS owska propaganda. Dużo jeżdżę po Polsce i Europie nowe drogi mamy super. Oby tak dalej. Zapraszam do innych krajów byłych demoludów po powrocie dopiero docencie co macie. No ale cóż zawsze może być lepiej.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Wróć do