Reklama

Hulajnogi elektryczne najbardziej niebezpiecznym środkiem transportu

24/04/2023 06:03

W przeliczeniu na przejechane kilometry hulajnoga elektryczna nie ma sobie równych. Jest najbardziej niebezpiecznym środkiem transportu. Jak wynika z raportu Komendy Głównej Policji o wypadkach drogowych w Polsce w 2022 roku użytkownicy elektrycznych hulajnóg brali udział w 424 wypadkach, w których zginęły 3 osoby, a 421 zostało rannych (w tym 155 ciężko). Dodatkowych 21 osób zostało rannych w wypadkach jako pasażerowie elektrycznych hulajnóg. Użytkownicy elektrycznych hulajnóg spowodowali 272 wypadki, w których zginęły trzy osoby a 278 zostało rannych. Dla porównania liczba wypadków spowodowanych przez kierowców motocykli o pojemności do 125 cm3 jest dwukrotnie niższa niż w przypadku użytkowników elektrycznych hulajnóg.

     O tym jak hulajnogi elektryczne są niebezpieczne co rusz donoszą media. W ostatnią niedzielę (23 kwietnia br.) w Ostrowie Wlkp. pijany mężczyzna jadąc hulajnogą przewrócił się i doznał ciężkich obrażeń. Jazda po pijaku to jedna z przyczyn wypadków powodowanych przez jadących na hulajnodze elektrycznej. Nie brakuje zdarzeń takich jak ten w Ostrowie Wlkp. gdzie w zdarzeniu uczestniczy wyłącznie sam sprawca. Jednak większość wypadków ma miejsce z udziałem osób trzecich, które z winy użytkownika hulajnogi zostają ranne a nawet giną.  W 2022 roku użytkownicy elektrycznych hulajnóg będący pod wpływem alkoholu  spowodowali 58 wypadków. Dla porównania pijani rowerzyści ( środek transportu zdecydowanie popularniejszy od hulajnóg) doprowadzili do 159 wypadków.  

                              Niebezpieczna jazda po chodnikach dla pieszych

   Do wielu zdarzeń dochodzi na chodnikach a poszkodowanymi są piesi. Najczęściej przyczyną zdarzeń jest nieprzestrzeganie przez użytkowników hulajnóg dopuszczalnej prędkości. Przepisy stanowią, że użytkownik hulajnogi elektrycznej ma korzystać z drogi dla rowerów lub pasa dla rowerów – z maksymalną prędkością 20 km/h. W sytuacji gdy to jest niemożliwe ma poruszać się jezdnią gdy dozwolona prędkość ruchu na niej nie przekracza 30 km/godz. Natomiast jeżeli nie ma drogi rowerowej może jechać chodnikiem ale z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych. Najczęściej jadący  po chodniku przekraczają i to zdecydowanie dopuszczalną prędkość.  W 2022 r. miało miejsce 60 przypadków najechania pieszego przez jadącego hulajnogą. na  Nikt nie zginął ale 59 osób zostało rannych. W 2022 r. doszło też do 37 wypadków z rowerzystami spowodowanych przez użytkowników hulajnóg. Ofiar śmiertelnych nie było, rannych zostało 31 osób.  Wysoki wskaźnik wypadkowości użytkowników hulajnóg elektrycznych to tez efekt lekceważenia lub też nieznajomości obowiązujących przepisów o ruchu drogowym dla tego środka transportu.

                 Jeżdżący hulajnogami pod lupą policji, niewykluczone zaostrzenie przepisów?

    Na ograniczenie wypadków i kolizji, których sprawcami są użytkownicy hulajnóg elektrycznych może wpłynąć wzięcie ich pod „lupę” przez funkcjonariuszy policji a bądź też zmiana przepisów dotycząca dopuszczalności sprzętu jak i osób uprawnionych do korzystania z hulajnóg. Aktualnie mogą jeździć osoby dorosłe, a także niepełnoletnie, posiadające kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 albo T. Mogą to czynić też dzieci nie posiadające żadnego z dokumentów, nawet mające mniej niż 10 lat. W tych przypadkach mogą jeździć tylko  w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

   Nie można wykluczyć wymuszonej znamy przepisów pod Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Ta opublikowała wytyczne dla państw dotyczące hulajnóg elektrycznych. Proponuje się między innymi wprowadzenie zapisu o minimalnym wieku osoby uprawnionej do korzystania z hulajnóg (16 lat). Byłby obowiązek jazdy w kasku, dopuszczalny limit mocy 250 W,  minimalna średnicy kół hulajnogi miałaby wynosić 30,5 cm.

(grz)

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Wróć do