
W 2020 roku rząd wprowadza sporo zmian w przepisach. Niektóre już weszły a następnych możemy spodziewać się w kolejnych miesiącach
Jazda „na suwak” i obowiązek tworzenia korytarzy życia – te przepisy zaczęły obowiązywać już na początku grudnia ubiegłego roku. Jazda na suwak ma poprawić płynność ruchu w mieście, natomiast drugi przepis – ułatwić służbom dojazd do miejsc wypadków.
Od pierwszego stycznia obowiązuje przepis, który nakłada na nowego właściciela obowiązek przerejestrowania auta w ciągu 30 dni. Niedotrzymanie terminu może skutkować nawet 1000 złotych kary.
Istotną, choć z pewnością kontrowersyjną, zmianą będzie wprowadzenie zasady pierwszeństwa dla pieszego zbliżającego się do przejścia. Przypomnijmy, że obecnie w sytuacji, kiedy pieszy nie postawi stopy na przejściu pierwszeństwo ma pojazd. Można oczekiwać, że taki przywilej jeszcze bardziej rozzuchwali beztroskich pieszych.
Za „50 km/h plus” w trasie stracisz prawo jazdy
Obecnie można stracić prawo jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym. W tym roku przepis ten ma obowiązywać również poza obszarem zabudowanym. Tak więc jazda na autostradzie z prędkością przekraczającą 190 km/h czy 170/h na drogach ekspresowych będzie wiązała się z ryzykiem utraty prawa do kierowania pojazdami. Natomiast drogą krajową jednojezdniową, bez ryzyka będzie można jeździć nie więcej niż 140 km/h.
Ograniczenia mają pojawić się również na terenie zabudowanym. Obecnie w godzinach od 23 do 5 rano w terenie zabudowanym można poruszać się nie więcej jak 60 km/h. W tym roku ma się to jednak zmienić i przez całą dobę będzie obowiązywać maksymalnie 50 km/h.
Liczniki pod lupą
Od 1 stycznia nowe obowiązki spadły na mundurowych dokonujących kontroli drogowych, którzy są zobowiązani do spisania stanu licznika pojazdu. Intencją ustawodawcy jest w tym przypadku wyeliminowanie zjawiska „korekt” stanu liczników. Temu służyć również będzie wprowadzenie obowiązku wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów przy każdorazowej wymianie licznika, wynikającej na przykład z awarii. Ustawodawca daje na to 14 dni.
Egzaminy na godziny
Osiem – tyle egzaminów w ciągu jednego dnia może przeprowadzić egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego od tego roku. Zmiany dotyczą również kandydatów na kierowców, którzy będą wzywani na określoną godzinę a nie jak dotychczas wyczytywani z kolejki. Czy poprawi to jakość egzaminów, jak oczekują inicjatorzy zmian? Zobaczymy.
Tańsze hybrydy?
W tym roku planowane jest obniżenie podatku akcyzowego na auta z napędem hybrydowym. Preferowane mają być pojazdy z silnikami do 2 litrów. W takich przypadkach nabywcy zapłacą 1,55% podatku akcyzowego. Przy jednostkach o większej pojemności – 9,3%. To dość ważna zachęta do kupna aut z silnikami hybrydowymi, które do tej pory nie korzystały z żadnych fiskalnych przywilejów. Czy docenią je nabywcy?
Będzie drożej?
W 2020 roku zdecydowana większość aut nowych (95%) ma emitować nie więcej jak 95 gram CO2 na kilometr. To nowe, unijne normy, których nie jest w stanie spełnić większość producentów. Konsekwencją będą wysokie kary, które koncerny przerzucą oczywiście na klientów. (pp)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
a kiedy beda ulice i chodniki bez dziur?? !!! Gałkin !!!
Dlaczego tak dlugo się czeka na potwierdzenie oplaty akcyzy,Czekam ponad mieśiać.