Reklama

Kalisz nie kupi autobusów elektrycznych dla KLA. Przynajmniej na razie.

24/01/2021 07:00

Miasto nie planuje zakupu w najbliższym czasie autobusów zeroemisyjnych na potrzeby Kaliskich Linii Autobusowych. A szkoda, bo mogłoby skorzystać z ogromnego dofinansowania.

    Od 1 stycznia 2023 r. miasta wielkości Kalisza będą musiały mieć przynajmniej 5% autobusów zeroemisyjnych w swojej komunikacji miejskiej. Dwa lata później wymóg ten wzrośnie do 10%, a w roku 2025 będzie to musiało być już 20%. Limity te wynikają z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, jak również z aktów prawnych Unii Europejskiej.

    Wychodząc temu naprzeciw, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska rozpoczął nabór wniosków do Programu Zielony Transport Publiczny adresowanego do samorządów planujących wymianę autobusów emisyjnych na zeroemisyjne. Te ostatnie to pojazdy o napędzie w pełni elektrycznym wykorzystujące energię pobieraną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub wytworzoną z wodoru. Na takie zakupy bądź leasing można otrzymać od 80 do 90% dotacji. Dofinansowanie z tego samego programu może też objąć modernizację lub budowę infrastruktury potrzebnej do prawidłowego użytkowania takich pojazdów. W tym przypadku dotacja może sięgnąć 50% kosztów.

    - Dzięki inwestycjom dokonanym w latach 2016-2020 Kaliskie Linie Autobusowe posiadają nowoczesny tabor, niemniej jednak już dziś niezbędne jest podejmowanie działań zwiększających udział w tym taborze pojazdów zeroemisyjnych. Wynika to wprost z aktów prawnych UE, jak i krajowych – przekonuje radny Artur Kijewski.

Ogranicza nas własna strategia

    Niestety, ani Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Miasta Kalisza, ani obowiązująca Strategia Rozwoju Transportu nie przewidują powiększenia taboru KLA o autobusy zeroemisyjne. Przeciwko takiej możliwości przemawia też przeprowadzona w przeszłości analiza kosztów. W ciągu minionych kilku lat władze Kalisza pozyskały pieniądze z UE na modernizacje swojego taboru autobusowego, ale kupiono jedynie autobusy niskoemisyjne, czyli hybrydowe, elektryczno-spalinowe.

    - Projekt realizowany od 2017 r. był dopasowany do wskazanych dokumentów strategicznych, które nie zakładały powiększenia taboru o autobusy elektryczne. Realizacja projektu zakończyła się. W ub. roku wpłynęła ostatnia transza środków. Jedynie aktualizacja dokumentów umożliwi skorzystanie z Programu Zielony Transport Publiczny – brzmi uzyskana przez nas w Ratuszu odpowiedź na wniosek radnego Kijewskiego.

    W najbliższym czasie Kalisz nie kupi więc autobusów nowej generacji. Dopiero w przyszłości Miasto weźmie pod uwagę zakup 6 – 10 pojazdów zeroemisyjnych, jednak tylko pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

    Dodajmy, że tabor KLA składa się w tej chwili z 67 autobusów różnych klas i typów. Najstarszy z nich ma 24 lata, jednak zdecydowana większość – od kilku do kilkunastu lat.

(kord)

Na zdj. Artur Kijewski

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    STEFEK - niezalogowany 2021-01-24 10:42:05

    A po co mieszkańcom autobusy? wystarczy że Kinastowski ma czym jezdzić,kaliszan mają w dupie jak zwykle

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stef - niezalogowany 2021-01-24 12:14:47

    A ci z pisu na codzień to z prezydentem nie rozmawiają tylko gdy potrzebują kolejnej fuchy i jak jest głosowanie?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2021-01-24 12:54:02

    Jak zwykle podkreślone jest że coś od 2017 czyli nie oni, Krystek to się podklejane pod inwestycje zaplanowane wcześniej a jak na coś pieniążków nie ma (bo wiadomo, poszło na wypasiony gabinet i super autko) to źle zaplanowane w 2017 i wcześniej. Rzygać już się na to chce. PiS wspierający tych 3 nieudaczników to kabaret. Już nigdy nie zagłosuje na PiS

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Dojna zmiana - niezalogowany 2021-01-24 13:26:25

    u pisiorów to wszyscy są bardzo utalentowani na wszystkim się znają nawet na autobusach elektrycznych !!! !!A ośrodek dla chorych ludzi miasto zamyka bo nie ma pieniędzy w budżecie ale na remonty gabinetu prezydenta i luksusowy samochód to pieniądze są, a nawet dla nowych stanowisk dla pisiorów w spółkach miasta !!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kaliszanin - niezalogowany 2021-01-24 16:20:30

    A te autobusy to miały być kupione z firmy którą zarządza pan Wdowczyk ? Pamiętacie słynnego agenta CBA Wdowczyka z Kalisza ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Np. - niezalogowany 2021-01-25 22:26:30

    A co z nim ?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stefek - niezalogowany 2021-01-24 20:35:25

    Ostrów małe miasto, ma już 10 elektryków, a kalisz jak zwykle dalej w czarnej... :D Miasto dla starych ludzi albo patologii, tutaj się nic nie dzieje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Krysia - niezalogowany 2021-01-24 22:33:03

    Od 2018 mieli czas na nowy plan transportowy. Co Gałka zrobił w tym temacie?Ale to naszym muszkieterom nie w głowie, ważne jest lustro w gabinecie, mebelki i volvo.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do