Reklama

Kiedy doczekamy się obwodnicy i drogi ekspresowej?

22/03/2017 12:15

Za pięć lat pojedziemy pierwszym odcinkiem obwodnicy Kalisza – uważa prezydent Grzegorz Sapiński. Jednak nie jest to takie pewne. Poza obwodnicą najbliżsi jesteśmy przebudowy drogi nr 25 z Ostrowa przez Kalisz do Konina. Najmniej pewna i najodleglejsza w czasie jest natomiast budowa drogi S12.

Przypomnijmy. Kalisz jest jedynym stutysięcznikiem w Polsce, który nie posiada nawet kawałka obwodnicy. Takie drogi obwodowe mają nie tylko miasta większe, ale też dziesiątki mniejszych i całkiem małych. Jest też jedynym miastem średniej wielkości, które nie ma bezpośredniego dostępu do autostrady lub drogi ekspresowej. To prawdopodobnie największa bariera rozwojowa dla naszego miasta i efekt wieloletnich zaniedbań. W poprzednich kadencjach politycy Platformy Obywatelskiej z naszego regionu intensywnie lansowali pomysł modernizacji drogi krajowej nr 11, wiodącej z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk przez Piłę, Poznań i Ostrów Wlkp. Efekty ich zabiegów i apeli są na razie jedynie symboliczne, ale nawet gdyby „jedenastka” rzeczywiście stała się drogą kategorii S, czyli ekspresową, Kalisz nadal pozostawałby miastem pozbawionym bezpośredniego dostępu do takiej drogi. „Jedenastka” przebiega bowiem przez Ostrów, ale nie przez Kalisz.

Co oprócz „jedenastki”?
Drugi pomysł na komunikacyjne otwarcie naszego miasta wiązał się z drogą krajową nr 25 z Oleśnicy przez Ostrów i Kalisz do Konina i dalej na północ. W okresie swoich rządów PO nie poświęcała mu nadmiernej uwagi, a ilekroć o nim wspominała, miała na myśli jedynie odcinek z Ostrowa przez Kalisz do Konina. Zapewniłby nam on szybkie połączenie z Ostrowem i przyszłą drogą S11, a z drugiej strony z autostradą A2 w Koninie. Byłaby to więc jakaś korzyść, choć w kierunku Łodzi i Warszawy prościej i szybciej niż przez Konin jedzie się przez Sieradz. I tu pojawił się pomysł trzeci, którego rzecznikiem okazał się m.in. obecny kaliski prezydent Grzegorz Sapiński.  Kalisz z Sieradzem łączy droga krajowa nr 12 biegnąca przez cały kraj, od granicy zachodniej do wschodniej. Na swoim odcinku na wschód od Piotrkowa Trybunalskiego jest ona już od jakiegoś czasu modernizowana do standardów drogi ekspresowej. Gdyby udało się „rozciągnąć”tę modernizację dalej na zachód, choćby do Kalisza czy Pleszewa, właśnie nasze miasto skorzystałoby na tym najbardziej. Jesteśmy bowiem największym miastem na całej długości dk 12 i właśnie w rejonie Kalisza na drodze tej istnieje największe natężenie ruchu. W gruncie rzeczy satysfakcjonowałby nas już sam tylko odcinek Kalisz – Sieradz, który połączyłby nas z drogą ekspresową S8, dając w efekcie dogodne połączenie z Warszawą, a z drugiej strony z Wrocławiem. Jednak wysiłki związane z modernizacją dk12 do parametrów S12 są najmniej zaawansowane w porównaniu z dwoma poprzednimi pomysłami. Dodajmy jeszcze, że modernizacja drogi nr 25 wiąże się z koniecznością powstania zachodniego odcinka obwodnicy Kalisza, dziś planowanego od wylotu obwodnicy Nowych Skalmierzyc do ul. Poznańskiej, a modernizacja „dwunastki” wymagałaby budowy północnej obwodnicy Kalisza od ul. Poznańskiej przez rejon Kokanina prawdopodobnie aż za Opatówek.

Obwodnica po roku 2020
Niedawno w „ŻK” opublikowaliśmy obszerny wywiad z posłem Tomaszem Ławniczakiem (fot.), który wśród kalisko-leszczyńskich parlamentarzystów PiS specjalizuje się w tematyce drogowej. Dziś potwierdza on swoje wcześniejsze opinie, a jednocześnie podrzuca garść nowych informacji. – Pełna obwodnica Kalisza to perspektywa w najlepszym razie siedmiu czy ośmiu lat. Najpierw trzeba opracować studium, potem postarać się o wymagane decyzje, przeprowadzić konsultacje społeczne i uwzględnić ewentualne protesty społeczne. Dopiero potem mogłaby rozpocząć się realizacja – mówi T. Ławniczak. Zachodni odcinek kaliskiej obwodnicy kosztować ma ok. 110 mln zł, z czego dofinansowanie wynieść ma 85 mln zł. Bez wsparcia finansowego z zewnątrz nie zbudujemy tej drogi, tak więc zasadnym jest pytanie o pieniądze. Czy mamy w tej chwili szansę na uzyskanie dofinansowania, a jeżeli tak, to kiedy moglibyśmy się go spodziewać?
– Według stanu na połowę marca piłka jest jeszcze w grze. W konkursie na budowę obwodnic miast na prawach powiatu przeprowadzone przetargi wykazały niższe ceny, więc kilka wniosków może jeszcze uzyskać dofinansowanie i będę się o to starał dla Kalisza. Miasto Kalisz odwołało się od poprzednich decyzji i odwołanie to nie zostało jeszcze rozpatrzone. W najbliższych dniach będę występował o harmonogram decyzji w tej sprawie – dodaje T. Ławniczak. – Ja mam zapewnienie, że za pięć lat będziemy jeździć tą drogą, czyli pierwsza łopata w ziemię zostałaby wbita za ok. trzy i pół roku – powiedział nam w miniony piątek prezydent G. Sapiński o zachodnim odcinku kaliskiej obwodnicy. – Gdy będzie już decyzja o tej obwodnicy, chcę zaapelować do władz Kalisza, aby wspólnie z Powiatem Kaliskim i może z Powiatem Ostrowskim przynajmniej zaczęły planować obwodnicę Kalisza od strony północnej, w ciągu drogi S12 – uzupełnił T. Ławniczak.

WIęcej w Życiu Kalisza

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    stary. - niezalogowany 2017-03-26 19:55:20

    Jak czytam w Was w gazecie wypowiedz Sapińskiego ,że nie interesuje go naprawa ul.Pokrzywnickiej bo nie ma dla kogo robić ,a co my mieszkańcy tej ulicy to jesteśmy kmioty , ze ulica i chodnik nam sie nie nalezy chodnikjest tylko zarośniety tak sie tym interesuje Prezydent.Co my z ulicy Pokrzywnickiej podatku do miasta nie płacimy.A zesze kaliszan jezdzi na swoje działki i do lasu winiarskiego.I to jest postawa godna prezydenta mu to mu przypomnimy przy wyborach .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jacek Norw - niezalogowany 2017-03-26 17:58:08

    Macie Państwo rację, władzę jaką mamy w Kaliszu to totalna pomyłka-Pomnik Papieża zburzyć, zrobić parkingi podziemne, zwęzić ul.Częstochowską, postawić ruską? Kalinkę -zamiast Kalińca, i w ogóle dokopac wzystkim do dupy,tylko nie obwodnica, nie drogi ekspresowe. Ludzie 100 000 tysięcy ludzie to My - zablokujmy chociar raz wszystkie drogi dojazdowe i wyjazdowe z Kalisza choć na 6 godzin. Zobaczycie jak szybko konowały będą skakać wokół tej sprawy. Naprawde wystaraczy jeden raz.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mmb - niezalogowany 2017-03-24 18:02:09

    Brawo -k2 pomysł super ale czy włodarze Kaliscy wykorzystają dobry pomysł ! Podobne plany były w gminie Nowe Skalmierzyce jako połącznik Konina autostrada i Kępno autostrada ,plany z przed 30 ponad lat ,nawet gaz idący przez pola w pasie planowanej drogi położony jest w róże ochronnej .20 lat temu .Włodarz zacznijcie myśleć !!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    p.a - niezalogowany 2017-03-23 21:16:47

    Ja tutaj nie wiedzę obiecanek a jedynie realia i rozważania co dalej. Trzeba walczyć o obwodnicę choć wiadomo że nie przechodzi przez Kalisz żadna strategiczna droga i łatwo nie będzie

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    j.k. - niezalogowany 2017-03-22 15:54:55

    Andrzej ma rację.Opowiadają bajeczki przed wyborami.Pamiętajcie o tym przy urnach wyborczych.Trzeba rozliczyć bajkopisarzy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    andrzej - niezalogowany 2017-03-22 14:02:34

    znowu obiecanki urzędników ponieważ zbliżają się wybory trzeba coś obiecać aby znów wygrać

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    k2 - niezalogowany 2017-03-22 12:49:32

    Trzeba ruszyć głową, porozumieć się z gminą Blizanów i włączyć do niej (czasowo) kaliski odcinek pasa przyszłej obwodnicy (z wyjątkiem jakichś 50 m przy granicy z gminą Nowe Skalmierzyce, żeby zachować spójność terytorialną Dobrzeca z resztą miasta). Po takim zabiegu budową obwodnicy zajmie się GDDKiA w ramach przebudowy DK25 Ostrów-Konin. Blizanów nic na tym nie straci (wręcz przeciwnie, zyska dogodne połączenie komunikacyjne), a Kalisz nie będzie musiał rozpaczliwie szukać środków.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do