
Wkrótce zapadnie decyzja o przebiegu przyszłej obwodnicy Kalisza. Spór idzie o to, czy przetnie ona stary Dobrzec, czy też będzie przebiegała poza obwodem Kalisza przez rejon Kościelnej Wsi. Ostatnio pojawił się również pomysł opracowania kolejnego wariantu przebiegu tej drogi. I to byłoby najgorsze, bo przedłużyłoby prace przygotowawcze o następne 2-3 lata
Już w kwietniu br. prezydent Krystian Kinastowski wystąpił w sprawie przyszłej obwodnicy Kalisza do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. W swoim piśmie poinformował, że właśnie odbył w tej sprawie spotkanie z parlamentarzystami z okręgu kalisko-leszczyńskiego. Wzięli w nim udział senator Andrzej Wojtyła oraz posłowie Jan Dziedziczak, Piotr Kaleta, Jerzy Kozłowski, Tomasz Ławniczak i Jan Mosiński. Omówiono uciążliwości, wynikające z przebiegu dróg krajowych nr 12 i 25 ulicami położonymi w bliskim sąsiedztwie centrum Kalisza. – Wiąże się z tym znaczne zatłoczenie tranzytowe arterii i tak już intensywnie obciążonych dużym ruchem źródłowym i komunikacją miejską, negatywny wpływ na środowisko poprzez emisję spalin, zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wysokie koszty podróży, spowodowane długim czasem przejazdu – wyliczył prezydent.
Jak to widzi prezydent
Przyznał też, że poinformował parlamentarzystów, iż poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla przebudowy drogi krajowej nr 25 z Ostrowa Wlkp. przez Kalisz do Konina. Zadanie to obejmuje m.in. budowę południowo-zachodniej obwodnicy Kalisza. W studium uwzględnione zostały trzy warianty jej przebiegu: pierwszy i drugi w granicach administracyjnych miasta i trzeci omijający je po stronie zachodniej. Studium przekazane zostanie do GDDKiA w Warszawie i poddane analizie przez Komisję Oceny Przedsięwzięcia Inwestycyjnego. – Wskazaliśmy – pisze dalej prezydent – potrzebę zmiany przebiegu drogi krajowej nr 12 – prowadzącej obecnie niemal przez centrum Kalisza – proponując przebieg poza granicami administracyjnymi miasta. Zasugerowaliśmy wlot po wschodniej stronie miasta Opatówka, dalej po północnej stronie miasta Kalisza i od węzła w Kokaninie wspólny przebieg z drogą krajową nr 25, przy uwzględnieniu jej nowego przebiegu według wariantu trzeciego, aż do obecnej drogi krajowej nr 12 po zachodniej stronie Kalisza. Podczas dyskusji razem z parlamentarzystami opowiedzieliśmy się jednogłośnie za trzecim wariantem nowego przebiegu drogi krajowej nr 25, czyli poza granicami administracyjnymi Kalisza. Za tą koncepcją opowiadają się także sami mieszkańcy. Wybór innej z pewnością wzbudziłby duży opór społeczny – podkreślił K. Kinastowski, apelując jednocześnie do ministra o wybranie trzeciego wariantu przebiegu kaliskiej obwodnicy.
Opozycję mamy w Ostrowie i Gołuchowie
Przeciwnikiem takiego rozwiązania jest ostrowski poseł PiS Tomasz Ławniczak. – Żadna ekipa rządząca Kaliszem nie przygotowała terenów pod obwodnicę. Nie ma nic, są puste szuflady – mówił już w 2017 r. na sesji Rady Gminy Gołuchów. Gmina ta jest o tyle ważna, że w wariancie trzecim nowa droga przebiegać ma przez jej tereny. Przeciwni temu są rolnicy z Kościelnej Wsi, którzy mają tam swoje pola uprawne. – Dla Ostrowa i Nowych Skalmierzyc to jest obojętne, czy będzie to duża (wariant trzeci) czy mała (warianty pierwszy i drugi) obwodnica. Ale jest wyraźny opór rolników, którzy tutaj nie chcą mieć obwodnicy. Jest już zabezpieczone miejsce i wykupione grunty, więc obwodnica powinna biec starym traktem przez stary Dobrzec. Wariant trzeci to projekt prezydenta Kalisza. Mój osobisty pogląd pokrywa się z wariantem pierwszym, ewentualnie drugim – powiedział podczas tej samej sesji. Opinia T. Ławniczaka jest tu o tyle ważna, że jest on członkiem sejmowej Komisji Infrastruktury i ma realny wpływ na decyzje podejmowane na szczeblu państwowym. GDDKiA w Poznaniu przychyla się ku wariantowi trzeciemu. Wypracowane przez siebie stanowisko przekazać ma teraz do Generalnej Dyrekcji w Warszawie celem podjęcia decyzji ostatecznej. Jak się jednak nieoficjalnie dowiadujemy, ostatnio pojawiła się propozycja opracowania wariantu dodatkowego - 3b. Wydłużyłoby to całą procedurę o lata, na czym ucierpiałby nie tylko Kalisz, ale też cały rejon kalisko-ostrowsko-pleszewski.
Alina Cieślak, rzecznik prasowy poznańskiej GDDKiA uspokaja, że warianty są trzy i żaden dodatkowy nie wchodzi w grę, a o ostatecznej decyzji dowiemy się nieprędko, bo będzie ona zależała m.in. od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
Robert Kordes
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
no i co na to PiSowscy posłowie i senatorowie? co macie do powiedzenia mieszkańcom naszego regionu?
To co dzieje się z kaliską obwodnicą to jest kabaret którego końca nie widać wstyd dla władz
panstwo teoretyczno-PISSowskie wisi na włosku!
Kszykacze z poGrodzińskich wyznawców chcą zaszkodzić Kaliszowi i pozostają na starych planach! co logicznie myśląc najlepszym przebiegu obwodnicy dla Kalisza jest 3 wariant! Podobne plany przebiegu drogi Konin Kępno były w latach 70-80 przez Kolonie Kościelnej Wsi ,gdzie położono linie gazu w podwujnei osłonie ,plany tej drogi były Gminie Nowe Skalmierzyce i proszę nie mówić że nie było takich planów !!!!!! Na szkodzenie miastu POKO i ich wyznawców nadszedł czas teoretycznie ci posłowie teoretycznie upadli i są bezradni !! Włodarze Miasta Kalisz muszą myśleć o rozwoju Miasta a nie o czyichś interesach prywatnych ! Tylko wariant 3 poza Kaliszem jest najlepszy i wybuduje go Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad inną wersje musi wybudować Miasto Kalisz na co nie stać Miasta!! Totalna i bezradna opozycja niech nie przeszkadza ,wybory zrobią porządek z nimi!!
Rozpisywanie o obwodnicach Kalisza w myśl idei Kinastowskiego i wszystkich zwolenników 3-4-5 itp wariantów jest bezprzedmiotowe bo Kalisz już posiada obwodnicę . Północno-wschodnia czyli A2 , Południowo-wschodnia S8 i w budowie Zachodnia S11 wszystkie one się przecinają i tworzą ring a co najważniejsze dla ochrony miejscowego środowiska ekologi ciszy i spokoju są poza miastem Kalisz i poza powiatem kaliskim.Kalisz jako chyba jedyne miasto w Polsce ma już gotowe obwodnicę i proszę uwolnić GDDKiA od projektów i myślenia o zbędnych S 25 S 12 państwa polskiego nie stać na topienie pieniędzy w dublowanie obwodnic Kalisza .Taki jest chyba zamysł prezydenta Kinastowskiego i zwolenników wariantów 3-4-5 . Pełna satysfakcja ??? o to chyba chodzi ?? . Kinastowski w myśl swoich wariantów może odtrąbić sukces zbudował dla Kalisza S-kowy ring i to bez ingerencji w ochronę ładu spokoju i ciszy uwolnił miasto od spalin i smogu przekierował przecież te wszystkie niedogodności poza miasti i powiat kaliski można odtrąbić pierwszy i jak wielki sukces prezydentury. Kończmy zatem dyrdymały o o obwodnicach .Niech spaliny trują Ostrowiaków-Pleszewiaków -Sieradzan i Koninian nasze spaliny wyemitujemy w waszych miastach z naszych rur na waszych obwodnicach blisko waszych miast
gówniane miasto i gówniane w władze !!
Byle ta obwodnica nie była taka jak ta Kalisz Ostrów bo ten co ja projektował to...... POWINNI poszerzyć ją a nowa taką jak omijając Jarocin
Czy dziennnikarzyny z ŻK odwrócą mapę planowanej obwodnicy Kalisza?
panowie poslowie z kalisza juz budowali a12,mieli plany co do "zamku",zawsze przed wyborami wszedzie przecinaja jakies wstegi zeby sie przypodobac suwerenowi,w kaliszu wystarczy miec kolejny glupi pomysl raz na 4lata.przypomnijcie sobie ze calkiem niedawno przepadly duze pieniadze z dotacji bo nikt w a kaliszu ani zPIS ani PO ani Sld nie potrafil zlozyc poprawnego wniosku.proponuje myslec w ten sposob kiedy jesienia bedziemy stawiac krzyzyk przy nazwisku czlowieka poprostu madrego ,a nie pry kolejnym pyskaczu
Zrobcie polaczenie drogowe nad torami pomiędzy Księznej Jolanty na Rypinku z ulicą Pokrzywnicką na Zagorzynku. To naturalna poludniowa obwodnica odciążająca cały Kalisz od notorycznych korków. Kalisz stać na tą inwestycję bez środków zewnętrznych.
Jeżeli są dobre ziemie,które produkują jedzenie i rolnicy,którzy chcą je uprawiać a alternatywą ziemie już zanieczyszczone środowiskowo do wykorzystania pod drogi,to te zabierajcie.Nie bródcie tego,co jeszcze czyste,bo czytam elaboraty uchwał o ochronie środowiska a tak łatwo sięgacie po to co jeszcze nie skażone