Reklama

PO chce przwrócenia projektu Y dla szybkiej kolei

13/09/2022 12:13

Wypowiedż posła Mariusza Sebastiana Witczaka (PO)

"- Jesteśmy zwolennikami przywrócenia tzw. igreka w okolicach Kalisza. Jeżeli ma być budowana Kolej Dużych Prędkości, to chodzi o to, by była to inwestycja regionotwórcza, żeby miała charakter ekwiwalentu lotniska. Chodzi o taki Y, który miał by stworzyć tutaj centrum przesiadkowe i pozwolił podróżować na zachód, na południe i na wschód. Było by to połączenie do Wrocławia, do Warszawy i do Pragi i oczywiście do Poznania i na zachód do Berlina, bo takie są docelowe europejskie plany dotyczące kolei wielkich prędkości. Ponieważ to przedsięwzięcie nie ma charakteru tylko transportu wewnętrznego, ale przede wszystkim wpisanie Polski w trasy międzynarodowe. Taka jest idea dofinansowania tej kolei.

Obok tej  kolei musi funkcjonować dobrze zmodernizowana kolej konwencjonalna.
W komisji Europejskiej znają Y w Kaliszu. Nie znają Y w Sieradzu, tak jak to PiS proponuje.

Apelujemy bardzo twardo do parlamentarzystów PiSu, do tych samorządowców, którzy to popierają, m.in. prezydent Kinastowski wyraził opinie popierająca tylko jedną linię, czyli podróżowanie do Warszawy i na Zachód, ale już nie linie na południe.

Wersja pierworodna, czyli Y wypełnia także potrzeby Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, a nie jest tylko przystankiem jednego miasta.
Z drugiej strony mamy koncepcję kolei, która się łączy z wielkim portem lotniczym, który PiS chce budować i to budzi liczne kontrowersje w Polsce i wielkie bunty społeczne w różnych regionach.

Ludzie nie popierają tego przedsięwzięcia, gdyż przebieg trasy proponowanej przez PiS wprowadza tylko niepokój i strach obywateli. Spotkania konsultacyjne objawiają się sprzeciwem i buntem, którego jest coraz więcej.

Oczekujemy od samorządowców kaliskich twardego sprzeciwu wobec tej pisowskiej niemądrej koncepcji. Jeśli już budować szybką kolej to korzystniej jest wg projekty Y, bo to nam da wymierne korzyści gospodarcze. Przebiegi trasy proponowane przez rząd PiS są nie do zaakceptowania pod wieloma względami"

Wypowiedź radnego Sławomira Chrzanowskiego

"Prezydent Kalisza miał dużą szansę włączyć się w projekt realizacji Y na początku swojej kadencji. Jednak zupełnie przeciwstawnie zajął głos i przymierzał się ku temu pisowskiemu programowi CPK, który jak wiemy budzi sprzeciw wielu osiedli kaliskich, ale także z powiatu kaliskiego i pleszewskiego.

 Z tego miejsca chciałbym zaapelować do prezydenta, aby włączył się wreszcie w te spory które trwają, a najlepiej niech odetnie pisowską pępowinę i zacznie myśleć o mieszkańcach Kalisza, aby się tutaj nikomu krzywda nie działa"

Petycja przeciw wariantowi 3 i 4 jest w załączniku do tego tekstu
Notował A.W.

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Kaziu - niezalogowany 2022-09-14 20:27:10

    A przecież to wasz minister powiedział " nie ma pieniędzy" i zawiesił cały projekt. A teraz co , przypomniało się. Liczycie na to, że ludzie pamięci nie mają.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jacek z Kalisza - niezalogowany 2022-09-14 23:16:16

    Jakkolwiek daleko mi do PO to w tym konkretnym przypadku w dużej części przedstawione tu uwagi uważam za racjonalne i ekonomicznie bardziej uzasadnione niż projekt tylko ze szprychą przez Kalisz. Uważam że poważnym błędem w założeniach CPK jest pominięcie Kalisza i Ostrowa Wlkp. w tranzycie na Wrocław, z prostego powodu - jest to kierunek bardzo popularny zarówno w Kaliszu jak i w Ostrowie Wlkp. i pominięcie tych miast na tym kierunku, które zresztą leżą na obecnie na tej trasie, to jednoczesne pominięcie dużej grupy potencjalnych klientów, którzy mogliby znacząco podnosić rentowność takiej linii.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do