Reklama

Projekt Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do roku 2030 Co dla Kalisza?

02/10/2019 10:56

Obwodnica dla naszego miasta i rozbudowa drogi krajowej nr 25 z Kalisza w kierunku Ostrowa i Konina to tylko niektóre zapisy projektu Strategii „Wielkopolska 2030”, które wyłuskaliśmy z tego ponad stustronicowego dokumentu. Jakie jeszcze zapisy dotyczące naszej części regionu można tam znaleźć?

Autorzy nie kryją satysfakcji z korzystnego położenia Wielkopolski w centralnej części kraju, z głównymi ciągami komunikacji drogowej i kolejowej na osi wschód – zachód. Chodzi o autostradę A2, stanowiącą fragment europejskiej drogi E30 i linię kolejową nr 3, fragment europejskiej linii E20. Inaczej mówiąc, chodzi o linie łączące Europę Zachodnią ze Wschodnią na osi Paryż – Berlin – Warszawa – Moskwa. Niestety, dla sprawy kaliskiej jest to raczej obojętne. - Czynnikiem ograniczającym korzyści wynikające z położenia regionu jest słabo rozwinięty układ komunikacyjny w relacji północ – południe. Niezwykle istotnym problemem jest ciągły brak realizacji drogi ekspresowej S11 w całym jej przebiegu oraz inwestycji dotyczących dróg nr 10, 12, 15 i 25 – podkreślają autorzy. Przypomnijmy, że spośród wymienionych dróg przez Kalisz przebiegają dk 12 (od Pleszewa w kierunku Sieradza) i dk 25 (od Ostrowa Wlkp. w kierunku Konina).

Najpierw S11, potem droga nr 25

Wśród priorytetów drogowych ważnych dla rozwoju województwa na pierwszym miejscu znaleźć można wspomnianą już S11 (z rejonu Koszalina i Kołobrzegu przez Piłę, Poznań i Ostrów Wlkp. na Górny Śląsk). Na miejscu drugim – i to jest dobra wiadomość – podano inwestycje dotyczące dk 25, w tym budowę obwodnicy Kalisza leżącego w ciągu tej drogi. Władze Wielkopolski chcą również dokończenia budowy dróg ekspresowych S5 i S10 na obszarze województwa, a także inwestycji dotyczących drogi krajowej nr 12. Zwracają uwagę na brak obwodnic niektórych miast i konieczność ich budowy. Poza Kaliszem dotyczy to Gniezna, Wrześni, Wolsztyna i obszaru Krotoszyn-Zduny. Dla rozwoju infrastruktury drogowej o znaczeniu krajowym istotne jest również dokończenie budowy obwodnicy Poznania (odcinek północno-wschodni). Na drogach krajowych zapisy Strategii dotyczące drogownictwa się nie kończą. Zwraca ona uwagę także na drogi wojewódzkie i lokalne. Tu na pierwszym miejscu znaleźć można drogi na obszarze Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, a także w rejonie Konina, Gniezna, Piły i Leszna. W zakresie rozwoju transportu lotniczego wskazuje się na potrzebę rozbudowy lotniska w Michałkowie k. Ostrowa Wlkp. (a także podobnych lotnisk w Lesznie i Pile).

Co dla Aglomeracji?

Odrębnym problemem jest rozwój obszarów wokół największych ośrodków miejskich Wielkopolski. Aglomeracja Kalisko-Ostrowska jest tu druga pod względem wielkości, zaraz po Poznańskiej. - AKO oferuje usługi wyższego rzędu, stanowiące istotne uzupełnienie oferty stolicy województwa. Potencjał społeczno-gospodarczy tego obszaru oraz zewnętrzne powiązania wynikające z położenia pomiędzy trzema ośrodkami metropolitalnymi, Poznaniem, Wrocławiem i Łodzią, odgrywają zasadniczą rolę w stymulowaniu rozwoju tej części regionu. Atutami AKO są m.in.: koncentracja podmiotów gospodarczych, lokalizacja największych przedsiębiorców i usług specjalistycznych, liczne obiekty kultury, tereny rekreacyjno-turystyczne i miejsca imprez kulturalnych – czytamy, ale zaraz dowiadujemy się, że AKO ma również słabe strony. To m.in. niekorzystne trendy demograficzne związane za starzeniem się społeczeństwa, zróżnicowany poziom rozwoju w poszczególnych gminach, niebezpieczeństwo powodzi oraz niewystarczający dostęp gospodarstw domowych do infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej. Projekt Strategii wskazuje kierunki działań, które powinny być podejmowane dla rozwoju AKO. Jest ich 30. Tu wymieńmy najważniejsze: rozwój usług społecznych, obsługi biznesu i kulturalnych, a także specjalistycznej opieki zdrowotnej, upowszechnienie programów profilaktycznych i rehabilitacyjnych dla poprawy stanu zdrowia ludności, zapewnienie sprawnego i bezpiecznego połączenia pomiędzy dwoma rdzeniami Aglomeracji, m.in. poprzez budowę obwodnicy Kalisza oraz rozbudowę dróg krajowych nr 12 i 25, dążenie do lepszego skomunikowania AKO z Poznaniem, w tym zwiększenie liczby połączeń kolejowych między Kaliszem a Poznaniem, rozwój linii Kolei Dużych Prędkości „Y” w wariancie uwzględniającym rozgałęzienie na obszarze AKO, wzrost retencji wody, w tym budowa zbiornika na Prośnie w Wielowsi Klasztornej, rozwój inicjatyw klastrowych, w tym kaliskich klastrów lotniczego i spożywczego, budowa węzła transportowego i centrum logistycznego o szerokim zasięgu, podnoszenie i promocja atrakcyjności inwestycyjnej itp.

Przypomnijmy, że prace nad Strategią cały czas trwają. W Kaliszu odbyło się spotkanie konsultacyjne w tej sprawie. Podobne dyskusje wkrótce odbędą się w Lesznie, Koninie, Pile i Poznaniu. Ostateczny kształt dokumentu poznamy w przyszłym roku, po jego przyjęciu przez radnych Województwa Wielkopolskiego.

O takich drogach w Kaliszu i okolicach możemy tylko pomarzyć (fot. pixabay)

Robert Kordes

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2019-10-03 22:52:42

    Za mało szczegółowo opisane !

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Wróć do