Reklama

Następny duży protest w sprawie wariantów przebiegu kolei dużych prędkości

24/02/2023 20:50

Teren między dworcem PKP, a galerią Amber. Piątek g. 12. Około 200 osób zgromadziło się w tym miejscu emanując licznymi transparentami z hasłami protestu wobec planowanej szybkiej kolei lub trasom jej przebiegu.

Władza nie szanuje ludzi 

- Spotkaliśmy się tutaj ponieważ zbliża się ten decydujący moment ogłoszenia wariantu inwestorskiego tej wizji kolei szybkiej prędkości, która dla nas wszystkich jest nie wizją tylko koszmarem. Przyszliśmy tutaj aby wyrazić swoje niezadowolenie a z drugiej strony zapytać dlaczego nie mamy informacji, które pozwoliłyby nam spać spokojnie. Powstają bowiem różne dziwne zmiany w każdym z wariantów ale nie informuje się o tym zainteresowanych, których to bezpośrednio będzie dotykało - tymi słowami rozpoczęto protest

Problem polega na tym, że obecne władze z niewyjaśnionych bliżej powodów wyrzuciły do kosza  stary wariant przebiegu szybkiej kolei tzw. Y (który wcześniej kosztował Polskę około 120 milionów zł)  i stworzyły sobie 5 nowych wariantów (obecnie 4), które są na tyle słabe, że od kilku miesięcy muszą być stale modyfikowane i ciągle budzą niezadowolenie.  Jest oczywiste, że długie utrzymywanie tych 4 wariantów niepokoi prawie 4 razy więcej ludzi, którzy od miesięcy nie zaznają spokoju, nie wiedząc czy zły los padnie na ich domy, albo czy mogą je remontować, bo po co skoro miały by zostać zburzone. Wbrew telewizyjnym zapewnieniom domyślają się, że w razie eksmisji stracą majątek życia, gdyż odszkodowanie nie będzie liczone, tak jak na zachodzie Europy według wartości odtworzeniowej, lecz dużo niższej bieżącej wyceny.
  Według relacji ludzi z Baranowa (miejscowości, gdzie najwcześniej zaczęto proces wywłaszczeniowy pod CPK) jeśli ktoś miał 30 letni dom z ogrodem czy gospodarstwo, to odszkodowanie najprawdopodobniej nie starczy mu na odbudowę tego co miał, lecz zaledwie na mieszkanie w blokach.

Zrozumienie sprawy było by głębsze, gdyby władze zamiast "hurra budujemy" i "będzie nowoczesność" potrafiły przedstawić jakiekolwiek ekonomiczne uzasadnienie szybkiej kolei. Przypomnijmy, że będzie to kolej wyłącznie pasażerska, a jak historia świata pokazuje bogacono się tam, gdzie przebiegały szlaki  towarowe, a nie na szybkim wożeniu urzędników do Warszawy.

Największy baner protestujących pochodził z Błaszek

Czy potraficie sobie państwo wyobrazić olbrzymią krzywdę i gorycz tych ludzi, którym skasują wiele domów, (w ich mniemaniu ukradną), przegrodzą całą społeczność gminą na pół, a szybki pociąg się tam nigdy nie zatrzyma? 

Nie ma zagwarantowanych finansów, więc niepewność

Jak wielokrotnie wykazano na wcześniejszych spotkaniach konsultacyjnych nie mamy zagwarantowanych konkretnych źródeł finansowania na ten projekt. Jeśli, więc kolej w najbliższych latach nie powstanie z powodu tak oczywistego jak brak pieniędzy, to wytyczone trasy na długie lata drastycznie obniżą wartość tych terenów. Czy inwestor wyrówna te straty? Czy może śladem poprzedniego, zlikwiduje swe biura, a następna ekipa rządząca Polską znów krzyknie: hurra budujemy szybką kolej i znów wszystko zaczęło się od nowa?

Nadal czekamy na wybór wariantu inwestorskiego

Do chwili piątkowego protestu CPK nadal nie ogłosił wariantu inwestorskiego przebiegu linii kolejowej numer 85 na odcinku Sieradz – Pleszew – Kalisz – Poznań. Przewidywany termin ogłoszenia, to 1 kwartał tego roku. 
A.W.
 

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Tak dla kolei - niezalogowany 2023-02-25 05:18:12

    Hamulcowi rozwoju Kalisza i regionu protestowali. Tak powinien brzmieć tytuł artykułu. Trzeba lobbować aby szybka kolej jak najszybciej ruszyła z przystankiem w Kaliszu. To będzie lokalne okno na świat. Co do jej przebiegu to oczywiście, że powinno przechodzić przez jak najmniej zabudować, ale to już niech się inwestor z lokalnymi władzami dogaduje. Porządne odszkodowanie powinno złagodzić przywiązanie czy sentyment i inne szkody.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Xyz - niezalogowany 2023-02-25 06:42:27

    Widocznie nie jest Pan w temacie i nie zrozumiał Pan w ogóle o co chodzi. Hamulcowym w tym wypadku jest Pan. Uczestnicy protestowali przebieg KDP wariantami 3 i 4. W tych przypadkach szybka kolej nie stanie w Kaliszu. Kaliszanie będą mogli te pociągi tylko oglądać. Następnym razem jak będzie chciał Pan zabłysnąć w internecie proszę najpierw się doinformować lub po prostu posypać się brokatem.

    • Zgłoś wpis
  • Kolej + - niezalogowany 2023-02-25 08:00:24

    Jak na razie to ty błyszczysz inaczej swym wątpliwym intelektem.

    • Zgłoś wpis
  • Myślący - niezalogowany 2023-02-25 08:31:12

    Nazywasz hamulcowymi ludzi, którzy pytają o ekonomiczne uzasadnienie tej inwestycji, ludzi którzy pokazują, że inwestor nie gwarantuje należytego odszkodowania, którzy od miesięcy nie śpią spokojnie bo każdego dnia martwią się co będzie z ich rodzinami. Może więc TY podasz jakieś uzasadnienie jakieś argumenty zamiast zachowywać się jak zwykły internetowy trol, który umie tylko przezywać innych.

    • Zgłoś wpis
  • k2 - niezalogowany 2023-02-27 18:02:16

    W czasie konsultacji w hali OSRiR wykazano, że jest możliwa modyfikacja wariantów W1/W2 w taki sposób, żeby w Kaliszu było konieczne wyburzenie tylko kilku domów. Biorąc to pod uwagę CPK zastąpiło warianty W1/W2 nowym wariantem W9 zdecydowanie oszczędzającym miasto, a jednocześnie tworzącym w Kaliszu prawdziwy węzeł kolejowy i zapewniającym zatrzymywanie się WSZYSTKICH pociągów na kaliskim dworcu. CPK jednak nie wyeliminowało z dalszego procedowania wariantów W3 i W4 przechodzących przez południowe dzielnice Kalisza, których wybór musi skutkować znaczną skalą wyburzeń na kilku osiedlach, spadkiem wartości nieruchomości pozostawionych, trwałym poszatkowaniem przyszłościowych terenów rozwojowych miasta przez tory i ograniczeniem tam budownictwa. Protestujący pytają więc, czy władze miasta jednoznacznie i twardo opowiadają się za wariantem W9 i co w tej sprawie robią. Tymczasem dostają jakieś wymijające odpowiedzi, a jednocześnie różne wpływowe środowiska forsują właśnie warianty W3/W4, których najważniejszym uzasadnieniem jest zapewnienie panu poznaniakowi podróży do Warszawy krótszej o 3 minuty (kosztem rozwalenia połowy naszego miasta) oraz oszczędzenie starego magazynu WSK, na którego przeniesienie (choćby na drugą stronę Częstochowskiej) w razie wyboru wariantu W9 byłoby co najmniej pięć lat. Nic dziwnego, że ta sytuacja ogromnie niepokoi mieszkańców Piwonic, Sulisławic i Szczypiorna. Ich protest powinni poprzeć też pozostali mieszkańcy Kalisza, w którego żywotnym interesie jest przeprowadzenie szybkiej kolei właśnie w wariancie W9. Pozostałe warianty bowiem nie dość, że dewastują miasto, to jeszcze czynią z kaliskiego dworca stacyjkę przy bocznicy zamiast centralnego miejsca węzła kolejowego.

    • Zgłoś wpis
  • ? - niezalogowany 2023-02-27 19:22:04

    Ok może być 9 wariat, tylko niech będzie i coś się zacznie dziać w tym mieście daleko od szosy, bo zaraz się okaże, że i od torów Kalisz jest daleko. Czy wszędzie takie tempo mają te uzgodnienia jak u nas?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ja - niezalogowany 2023-02-25 07:26:25

    w tym całym bałaganie chodzi o to, żeby doić kasę. CPK to porażka stado pisowców bierze kasę i nic nie robi. Plują na UNIE a za unijne pieniądze chcą budować, aż przykro na to wszystko patrzeć

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    GOŚĆ - niezalogowany 2023-02-26 17:58:30

    Jak najszybciej CPK i -szybka kolej w Kaliszu --miasto musi i powinno się rozwijać . W USA . dla niektórych kolei budują górą estakady !!! koniec , kropka .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • !!! - niezalogowany 2023-02-27 05:11:18

    Jestem za!!!

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do