
To już prawie pewne - planowana trasa Kolei Dużych Prędkości z Warszawy w kierunku Wrocławia i Poznania zmarginalizuje Kalisz i Ostrów Wlkp., ponieważ jej rozwidlenie w kierunku stolic Dolnego Śląska planowane jest już w okolicach Sieradza. Słuszności takiego rozwiązania konsekwentnie broni m.in. Ministerstwo Infrastruktury.
Przypomnijmy, że pierwotnie trasa Kolei Dużych Prędkości miała przypominać literę „Y”. Jej początek miał być w Warszawie, a rozwidlenie w kierunku Wrocławia i Poznania - na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Prace nad KDP zawieszono w okresie rządów koalicji PO-PSL, a po dojściu do władzy PiS pojawiła się zupełnie nowa koncepcja i siatka tras KDP powiązanych z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie. Przewiduje ona budowę 10 tzw. szprych mających połączyć duże miasta z planowanym lotniskiem. Nas interesuje szprycha nr 9, zakładająca rozwidlenie trasy KDP łączącej Poznań i Wrocław z Warszawą i CPK już w Sieradzu.
Po nosie dostał Ostrów, a Kalisz razem z nim
- Nie tylko degraduje to ważny ośrodek kolejowy na mapie kraju, jakim jest Ostrów Wielkopolski, ale odbiera ponad 300-tysięcznej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej dogodne połączenie szybką koleją z Wrocławiem, a także likwiduje połączenie Kolejami Dużych Prędkości pomiędzy stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. Zdaje się również, że cofnięcie rozwidlenia z Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej do Sieradza może znacząco negatywnie wpłynąć na rentowność KDP zarówno co do samej budowy, jak i późniejszego użytkowania - obawia się Jarosław Urbaniak (KO), który co prawda jest posłem z Ostrowa, ale występuje też w interesie całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Zaapelował on do Ministra Infrastruktury m.in. o powrót do koncepcji „Y”.
Rozdali karty, ale nie nam
Jak wynika z wyjaśnień Marcina Horały, sekretarza stanu w tym ministerstwie, Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca od strony Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/h przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw kraju. Trasa ta ma się rozgałęzić w Sieradzu. Stamtąd jedna odnoga powiedzie w kierunku Wieruszowa, dalej do Wrocławia, a potem do Wałbrzycha. Z kolei odnoga w kierunku Kalisza poprowadzi dalej do Poznania, a stamtąd do Szczecina. Tym sposobem - wyjaśnia dalej M. Horała - z Warszawy do Szczecina będzie można dotrzeć dwa razy szybciej niż dzisiaj, czyli w ciągu 3 godzin i 15 minut. Jak pociesza nas przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, szprychą nr 9 przez Kalisz będzie można dojechać również do Leszna, Głogowa i dalej do Zielonej Góry.
Wyjaśnienia na wysokim poziomie ogólności
- W tym ujęciu istotą zwalczenia problemu wykluczenia transportowego i włączenia centrów osadniczych do sieci kolejowej nie jest sam przebieg linii kolejowej, ale skomunikowanie współpracujących ze sobą węzłów komunikacyjnych i oferta przewozowa działających w danym regionie operatorów kolejowych przewozów pasażerskich, realizujących zbiorową komunikację jej organizatorów, w tym samorządu terytorialnego stosownego poziomu. Podejście to zostało zaprezentowane w ramach Regionalnych Konsultacji Strategicznych - wyjaśnia, choć niezbyt jasno, M. Horała.
Ministerstwo Infrastruktury nie zatrzaskuje jeszcze drzwi i nie chce przesądzać sprawy. Do realizacji całej inwestycji wciąż jeszcze daleko i nadal nie wiadomo ani kiedy ona nastąpi, ani czy w ogóle nastąpi. Jednak wszystkie informacje na temat KDP płynące z kręgów decyzyjnych wskazują na wybór wariantu sieradzkiego, a nie kalisko-ostrowskiego.
Robert Kordes
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
No i fajnie,takich mamy rządzicieli którzy wcale nie dbają o Kalisz i Ostrów zapamiętamy to przy następnych wyborach dziekujemy bardzo
Bo ani w Kaliszu ani w Ostrowie większość NIE głosuje na PIS
Jest takie powiedzenie jak dbacie tak macie, pasuje do Kalisza jak ulał
Pewnie bażant z ostrowa jesteś paruwo
Prawda jest taka , że o przebiegu trasy szybkich kolei mówi się już z 20 lat , i nic z tego nie wynika !!! Chodzi tylko o to, żeby mieszkańcy tych trzech miast licytowali się w przyszłych wyborach , które z tych miast będzie bardziej popierało PiS !!!! Ot i cały sekret ustawek PiS-u , a trasy szybkiej kolei jak nie było tak nadal nie będzie przez następnych 20 lat !!!
To samo opowiadali kaliscy "mędrcy" o autostradach i drogach ekspresowych. Nie warto się wysilać, to ściema - tak opowiadali w przekonaniu o swojej niezmierzonej mądrości i przenikliwości. No i teraz ta "ściema" dotarła do wszystkich powiatów grodzkich z wyjątkiem Kalisza. Staraj się, staraj, Kononowicz, "żeby nie było nic". Jak tam się pracuje w urządku, tym czy innym?
Ta kolej to ściema. Podobnie jak lotnisko w Baranowie. Za naszego życia nie powstaną. Propaganda i pewnie miesza ta osłanka od środkowego palca bo teraz harcuje w Sieradzu a niedawno budowała więzienie pod Żellazkowem. I wybudowano?
vide odpowiedź Kacprowi.
Dziwna enklawa robi się dla naszego miasta, bez autostrady, trasy szybkiego ruchu, no i teraz chyba też bez kolei dużych prędkości! O co tutaj chodzi, kto nas tak marnie reprezentuje od lat! Ani, peło, ani pisiory, czy reszta od koryta! Niby jest potencjał, niby niskie bezrobocie, ale tak na prawdę nasz region nie istnieje w świadomości Warszawki, jako region inwestycji strategicznych. Może sami jakieś swoje królestwo zrobimy, ze swoimi podatkami :-)
Brawo ... Wielkie Księstwo Kaliskie ... Kalisz na to zasługuje...
Utworzy się rezerwat...
A posłowie szczególnie z PiS zawsze mówią na czasie tak jak każde Warszawa. Ostatnia wypowiedz w radiu Centrum p. Mosińskiego na temat wprowadzenie zakazu nie przyjmowania mandatów. A gdzie praca organiczna na rzecz swojego elektoratu . Tylko opowieści ciągle bajkowe. A gdzie S-12 a S-25 , S-11 ( na całej długości) wycofanie następnego połączenia kolei wielkopolskich do Poznania z Kalisza . Zrobić ich wiece i będzie ok; (jazda Kalisz - Poznań - 1.h25min). położyć drugi tor na trasie Ostrów Wlkp - Wrocław i też będzie szybko. Proste rozwiązanie
Drugiego toru nie można zrobić do Wrocławia od wojny a oni gadają o szprychach jakichś. Chyba do rowerów?
Brawo dla posłów PiS z naszego okręgu! To także posłowie reprezentujący Ostrów Wielkopolski! Wasz wybór to skandal i jedna wielka pomyłka!
Mosinski, Kaleta takw aslnie dbacie o Kalisz. Bedziecie mieli ostry cien mgly przy wyborach
Kocham miasto mojego dzieciństwa i młodości -Kalisz.Zal mi, że o tak pięknym mieście zapomina się w Rządzie.Nie docenia się Kalisza ani jego pięknej i trudnej historii.Kaliszacy walczycie o to miasto bo jest tego warte
Jeżeli to miasto twojej młodości, to powinieneś wiedzieć, że w Kaliszu mieszkają kaliszanie a nie kaliszacy.
Człowieku, co za różnica, czy kaliszak czy kaliszanin. Mówmy o rzeczach poważnych.
Trzeba się pogodzić z tym że Kalisz od czasu reformy administracyjnej kraju stał się zadupiem.Opole potrafiło wywalczyć sobie status województwa a ówcześni włodarze woj.kaliskiego olali całą sprawę.
Sieradz nie odebrał. Sieradz ma to głęboko gdzieś xD
A po co w Kaliszu ta kolej? Tu w każdej chałupie 3-4 auta, salon samochodowy jeden na drugim to i nie potrzeba szybkiej kolei. Po za tym jak już napisano. Zaścianek Wielkopolski, który nawet nie potrafi wytyczyc obwodnicy.
Przecież w planie sieradzkim przystanek będzie w Kaliszu ja wiem ze w ostrowiu to się nie podoba bo ma być u nich i o to tutaj chodzi jeśli rozgaleziniem będzie pod ostrowem to żeby jechać pociągiem Kaliszanie jak ubodzy krewni będą jeździli pod ostrow na kolej nam zostanie tylko hałas od pociągów przejeżdżających przez nasze miasto ale stacja będzie pod ostrwem gdzie tu sens??? Jeśli stacja i rozwidlenie będzie pod ostrwem to już nigdy żaden pociąg pasażerski nie zatrzyma się na stacji Kalisz o to mamy walczyć w Kaliszu o marginalizacje naszego miasta??
Jak to mówią.... gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta...
Ta linia Sieradz Wieruszów to już był pomysł za cara. Tym razem siła przebicia Kalisza jako miasta osłabła na tyle, że ktokolwiek przestał się przejmować opinia jego mieszkańców. Kalisz wrócił do swojej historycznej, przerozbiorowej roli, zaplecza Poznania i bez pomysłu na przyszłość tak jak wtedy.
Zidane Kalisz w czasach cara nalerzał do Łódzkiego woj. Od 1925 do Poznańskiego i od tego czasu jest wykożystywany bo kulturowo nie pasuje do woj. wielkopolskiego i kultury (po pruskiej) ! w czasach rozbioru był ruski zabór i Księstwo Warszawskie przez pewien czas ,a prusaki cały czas będą szkodzić Kaliszowi skoro Kaliszanie w wyborach głosują na POpruską PO i pokomunistyczną ekipę pokomunistyczną poperelowską !! w tych terażniejszych czasach totalna szkodzi rządowi i zarazem Kaliszowi i Kaliszanom nie wiedząc otym iudją patryjotów lokalnych szkodniki jedne ! Pewny jastem że przystanek koleji DP. będzie w Kaliszu !!
Dokładnie. Linia Łódź - Wrocław była planowana w XIX w. przez Sieradz i Wieruszów/Kępno (już ok. 1870). Ale z powodu sprzeciwu wojskowych władz carskich nigdy nie powstała. Dlatego we wsi Ostrowie W. pojawiła się kolej i dlatego rozwinął się on w miasto z silnym węzłem kolejowym. Tym bardziej, że ważny Kalisz był w pobliżu, ale po drugiej stronie granicy. Dopiero w 1902 Rosjanie pociągnęli linię kolejową z Warszawy do Kalisza przez Łowicz, Zgierz, Łódź i Sieradz. I Ostrów ponownie skorzystał dzięki bliskości do Kalisza. W Ostrowie nie powinni o tym zapominać, że miasto powstało niejako przez przypadek. Nie doszło by do tego, gdyby nie podzielenie powiatu i województwa kaliskiego przez granicę.
https://zwk.org.pl/index.php/85-artykuly/historia-kolei/86-trudne-poczatki
Drodzy sąsiedzi trzeba wiedziec z kim i kiedy sie trzymać. 10 lat temu mieliśmy ministra infrastruktury z naszego regionu Grabarczyka. Podziekował wyborcom i przeforsował s8 bo byla tez koncepcja belchatowska tej trasy z pominieciem Sieradza i Zdw. Malo tego ze zrobił nam ta droge to jescze w wysokim standardzie ( betonowe plyty importowane z Niemiec) i taką ilość barier dzwiekochlonnych jak w duzych miastach. Wtedy glosowaliśmy na PO. Teraz glosujemy na Pis,dostalismy dotacje kilkadziesiat mln na geotermie i prawdopodobnie dostaniemy szybką kolej-kolejne okno na swiat. Trzeba zmieniać sojusze w odpowiednim czasie bo mimo wszystko i wy i my jestesmy za mali zeby robić sobie polityke miedzyregionalna. Wszystkie decyzje ida z centrali wiec trzeba sie dopasowac
Tyle, że Kalisz zyska na projekcie przedstawionym przez CPK. Stacja KDP będzie w samym Kaliszu. Wg poprzedniej koncepcji, stacja KDP miała być w Nowych Skalmierzycach.