Reklama

W przyszłym roku popularną benzynę E5 zastąpi E10. Sprawdź, czy Twój samochód na niej pojedzie

13/12/2023 06:00

Po 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw pojawi się nowy typ paliwa – benzyna E10, która zastąpi powszechnie stosowaną E5. Dla posiadaczy wielu modeli samochodów, zwłaszcza starszych może to oznaczać problemy. Nie wszyscy będą mogli ją tankować

Czym różni się E10 od E5? Przede wszystkim ilością biokomponentów. W popularnej E5 oznacza 5-procentową zawartość bioetanolu a E10 będzie zawierać go dwa razy więcej. 
W ocenie specjalistów, zdecydowana większość właścicieli aut nie musi obawiać się zmiany. Spokojni mogą być ci, którzy mają auta wyprodukowane na europejski rynek po 2010 roku. Ich silniki są generalnie przystosowane do wyższej zawartości bioetanolu. 
 „Wśród starszych samochodów większość także przełknie wyższy dodatek biokomponentów w paliwie, a wyjątki dotyczą niektórych starszych samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa” – uspokaja branżowy portal auto świat.

W tym przypadku rozwiązaniem ma być zastosowanie benzyny E5 ale o liczbie oktanowej 98, która pozostanie w sprzedaży tak, jak dotychczas. Oznacza to oczywiście wyższe koszty, ponieważ 98 jest o kilkadziesiąt groszy  droższa od benzyny 95-oktanowej.
Aby rozwiać wątpliwości właścicieli starszych pojazdów do stosowania nowej benzyny w swoich autach, Ministerstwo Środowiska i Klimatu przygotowało wyszukiwarkę, za pomocą której można będzie sprawdzić kompatybilność pojazdów z E10. Należy podać markę, model oraz rocznik pojazdu aby otrzymać informację czy dane auto można tankować E10. Jednak kierowcy zauważyli, że wyszukiwarka zawiera wiele błędów, w związku z tym lepiej jednak zaufać opinii fachowców.

Polska – unijny prymus
Pojawia się pytanie – po co ta zmiana, skoro powoduje dużo zamieszania i stwarza problemy właścicielom tysięcy pojazdów? I nie chodzi tylko o auta wyprodukowane przed 2010 rokiem ale także o jednoślady – motocykle i skutery, których w Polsce porusza się całkiem sporo. Resort tłumaczy, że wprowadzenie nowej benzyny wynika z unijnych przepisów czyli konieczności zwiększenia udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Zdaniem urzędników ministerstwa bioetanol zawarty w benzynie ograniczy emisję CO2 a to ma przełożyć się na jakość powietrza w miastach, ochronę zdrowia i środowiska. Mają na tym skorzystać również polscy rolnicy.
Jednak w ocenie sceptyków, zmiana będzie symboliczna, albo żadna, nie warta problemów, jakich przysporzy. I to szczególnie bulwersuje. 
Datą graniczną na wprowadzenie E10 w miejsce E5, wyznaczoną przez unijne przepisy, jest rok 2030. Dlatego wiele krajów unijnych, np. Niemcy, nie zamierza rezygnować ze sprzedaży 95-oktanowej E5, będzie ona dostępna nadal. Tymczasem Polska, jak zwykle zresztą, stara się być europejskim prymusem i wprowadza restrykcyjne rozwiązanie, przysparzając problemów swoim obywatelom.

Poniżej podajemy link do wyszukiwarki na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, który pozwoli sprawdzić czy nasz pojazd jest kompatybilny z benzyną E10:
https://e10.klimat.gov.pl/   
(pp)

 
 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do