
Funkcjonariusze policji uczynią to w sposób wirtualny. Takie rozwiązanie umożliwiają znowelizowane przepisy, które obowiązują od 4 października br. tego dnia weszły w życie pierwsze z zapowiadanych, a długo oczekiwanych przez kierowców przepisy tzw. pakietu deregulacyjnego. Przepisy dotyczą kwestii związanych z dowodem rejestracyjnym. Jeden z nich stanowi, że kierujący pojazdem nie musi posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego. Jednak nie oznacza to, że podczas kontroli drogowej uprawnieni funkcjonariusze nie mogą dowodu rejestracyjnego zatrzymać. Nie wszyscy kierowcy wiedzą za co może być zatrzymany i jak go ponownie odzyskać.
Zgodnie z zapisami Prawa o ruchu drogowym ma prawo to uczynić: policjant, funkcjonariusz straży granicznej lub służby celno-skarbowej, który w kontrolowanym pojeździe zauważy uchybienia dotyczące stanu technicznego zagrażające bezpieczeństwu, środowisku czy porządkowi publicznemu. Zatrzymanie dowodu nastąpi w sposób wirtualny. Osoba kontrolująca dokona odpowiedniego wpisu w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a dla kierowcy sporządzi odpowiednie pokwitowanie.
Aby można było odzyskać dowód rejestracyjny, co jest równoznaczne z dalszym użytkowaniem pojazdu, właściciel po usunięciu usterki, która była przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego powinien udać się na stację kontroli pojazdów by diagnosta zbadał pojazd. Jeżeli wynik kontroli będzie pozytywny, to sam diagnosta może przekazać informację do Centralnej Ewidencji Pojazdów o zwrocie dowodu rejestracyjnego. Do 4 października br. droga właściciela do odzyskania dowodu rejestracyjnego była dłuższa. Po usunięciu usterki pojazdu też musiał jechać na stację kontroli pojazdów by diagnosta potwierdził jej usunięcie. Następnie z wystawionym przez niego zaświadczeniem udawał się do jednostki służby, która dokonała zatrzymania dowodu lub do starostwa, które go wystawiło. Ostatnia nowelizacja wprowadziła do Prawa o ruchu drogowym zapis: - zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, może dokonać również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych po przeprowadzeniu badania technicznego odpowiadającego przyczynie zatrzymania, a w przypadku nieprawidłowo wyznaczonego terminu badania technicznego – po jego ponownym ustaleniu, przez przekazanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o zwrocie.
Niewielu kierowców orientuje się za co może zostać zatrzymany dowód rejestracyjny. Na str. automotor i sport podane jest 10 najczęstszych przyczyn:
3. Zbyt szerokie opony - opony nie mogą wystawać poza obrys nadwozia
4. Brak badań technicznych.
5. Zły stan techniczny – niewłaściwe, nieprzepisowe oświetlenie, pęknięta szyba, wyciek płynów eksploatacyjnych, ewidentnych nieprawidłowości w działaniu zawieszenia, układu hamulcowego czy kierowniczego, przekraczająca normy emisja spalin. W celu sprawdzenia działania niektórych ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa podzespołów, funkcjonariusz ma prawo usiąść za kierownicą i poprowadzić samochód.
6. Zbyt ciemne szyby – przepisy dotyczą szyb przedniej i przednich bocznych (regulują to przepisy). W razie nieusuwalnego zaciemnienia, którego nie da się wyeliminować na miejscu, na przykład przez odklejenie folii, dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany.
7. Światła do jazdy dziennej – najczęściej dotyczy montowanych dodatkowo świateł diodowych, które mogą być umieszczone w niewłaściwym miejscu, świecić słabo, mieć niewłaściwą barwę światła ( wszystko regulują przepisy).
8. Zbyt głośny wydech – w większości przypadków dotyczy pojazdów poddanych tiuningowi. W czasie kontroli funkcjonariusz może użyć sonometru, którym sprawdzi, czy hałas emitowany przez pojazd nie jest zbyt duży.
(grz)
Foto: pixabay
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie