Reklama

eWUŚ, czyli jak działa elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców

31/01/2019 00:00

Ile razy zdarzyło się, że idąc do lekarza zadawaliśmy sobie pytanie, czy jesteśmy ubezpieczeni i czy NFZ sfinansuje nasze leczenie? Wraz z początkiem roku 2013 problem ten zniknął – obecnie wystarczy podać swój numer PESEL w rejestracji i w ciągu kilku sekund wszystko będzie jasne. Wprowadzono bowiem innowacyjny system, dzięki któremu do udowodnienia prawa do świadczeń zdrowotnych wystarcza jedynie numer PESEL pacjenta.
eWUŚ – co to takiego ?
Nowo utworzony system eWUŚ jest narzędziem umożliwiającym natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej, które finansowane są przez NFZ. Stanowi on ułatwienie dla lekarzy, szpitali, przychodni i pacjentów, a sprawdzenie, czy danej osobie przysługują świadczenia trwa zaledwie kilka sekund. Co ważne, wszelkie zmiany danych odbywają się codziennie (zgodnie z informacjami otrzymanymi m.in. z ZUS i KRUS), więc dane zawarte w systemie są zawsze aktualne.  W chwili obecnej z systemu korzysta ponad 96% placówek posiadających umowę z NFZ. 
Pamiętaj swój PESEL!
Kluczem do weryfikacji posiadanych uprawnień jest nasz numer PESEL – należy więc go zapamiętać lub zabrać ze sobą dokument z tym numerem. Dzięki niemu osoba upoważniona będzie mogła elektronicznie sprawdzić w systemie eWUŚ, czy przysługuje nam prawo do korzystania z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, a lekarz bez obaw skieruje nas na badania czy wypisze refundowaną receptę.  Pacjent nie musi więc udowadniać tego faktu, przynosząc ze sobą druk RMUA. Obowiązkowo powinniśmy mieć jednak przy sobie dokument potwierdzający naszą tożsamość, np. dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy, a dzieci do ukończenia 18. roku życia objęte obowiązkiem szkolnym – aktualną legitymacja szkolną. Zgłaszając się natomiast z malutkim dzieckiem (które nie ma nadanego jeszcze numeru PESEL), podajemy swój PESEL.
Nie martw się !
Może się zdarzyć, iż w rejestracji okaże się, że system eWUŚ nie potwierdzi naszych uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, nawet jeśli jesteśmy ubezpieczeni. W takich sytuacjach nasze uprawnienia możemy potwierdzić poprzez przedstawienie odpowiedniego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń, np. zaświadczenia z zakładu pracy, legitymację emeryta lub rencisty lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
A co zrobić w sytuacji, kiedy nie mamy przy sobie takiego dokumentu? W takich przypadkach możemy złożyć stosowne oświadczenie o przysługującym nam prawie do świadczeń. Oświa- dczenie takie musi zawierać imię i nazwisko pacjenta, jego adres zamieszkania, wskazywać podstawę prawną do świadczeń (np. zawarta umowa o pracę), numer PESEL oraz rodzaj dokumentu, którym potwierdziliśmy swoją tożsamość. Musimy jednak pamiętać o tym, że jeśli oświadczymy nieprawdę, to zostaniemy obciążeni wszystkimi kosztami wykonanych usług medycznych.
Co z dziećmi?
Konieczność weryfikacji uprawnień dotyczy każdego, także dzieci.
Od 1 stycznia 2013 r. ubezpieczony rodzic ma obowiązek – w terminie 7 dni – poinformować swojego płatnika składek (np. pracodawcę) o tym, że narodziło mu się dziecko, które należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. W sytuacji, gdy żaden z rodziców nie jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej, dziecko może zostać zgłoszone do niego przez ubezpieczoną w Polsce babcię lub dziadka. Jeśli dziecko zostało zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, będąc członkiem rodziny ubezpieczonego, to za jego leczenie zapłaci NFZ. Ale jeżeli rodzice dziecka nie są uprawnieni do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych i z tego powodu nie zgłosili go do ubezpieczenia, to koszty leczenia pokryje budżet państwa (jeśli posiada polskie obywatelstwo).
Zmiana pracy
Zmieniając pracodawcę, zostajesz wyrejestrowany z ubezpieczenia zdrowotnego, a razem z Tobą wszyscy członkowie rodziny (małżonek, dzieci, wnuki oraz rodzice i dziadkowie pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym), które zgłosiłeś do ubezpieczenia. Nie wystarczy zatem ich jednokrotne zarejestrowanie i dlatego musisz poinformować nowego pracodawcę, że chciałbyś zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny.
Infolinia
Jeśli masz jakieś wątpliwości dotyczące potwierdzenia swojego prawa do świadczeń w systemie eWUŚ, możesz wyjaśnić je, dzwoniąc do Wielkopolskiego Oddziału  Wojewódzkiego NFZ, pod specjalny numer telefonu: 800-800-805.

Joanna Suszyńska, aplikantka radcowska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do