Reklama

Istotne zapisy w umowie na pozycjonowanie strony internetowej

31/01/2019 00:00

Pozycjonowanie jako proces, dzięki któremu witryny internetowe trafiają na szczyt wyszukiwarek, uznawane jest za jedną z najskuteczniejszych form reklamy. Taka forma promocji usług i produktów stanowi bowiem solidny filar, na którym ogromna liczba firm opiera swój sukces. Właśnie dlatego, podpisując umowę z firmą pozycjonującą strony internetowe, należy pamiętać o zawarciu w niej kilku ważnych postanowień.

Search Engine Optimization – co to takiego?
Aby skutecznie wypromować swoją witrynę i zwiększyć jej oglądalność, przedsiębiorcy coraz częściej zlecają pozycjonowanie wyspecjalizowanym firmom Search Engine Optimization (SEO). Rynek SEO ciągle się rozwija, przez co konieczne jest stałe dostosowywanie metod promocji. Profesjonaliści, którzy znają się na mechanizmach funkcjonowania wyszukiwarek internetowych, korzystają z różnych technik i programów, by strona internetowa klienta wyświetlała się na jak najwyższym miejscu, po wpisaniu w wyszukiwarce frazy określonej w umowie.

Wzory umów
Większość firm zajmujących się tzw. SEO przygotowało już gotowe wzory umów. Ponadto część z nich nie zgadza się na jakiekolwiek negocjacje dotyczące zmiany postanowień zawartych we wzorcu. Należy mieć świadomość, że na rynku istnieją setki podobnych firm i nie musimy zgadzać się na podpisanie niekorzystnej umowy. Jeżeli więc nie mamy żadnego wpływu na warunki umowy, najlepszym wyjściem będzie rezygnacja z usług takiej firmy i zlecenie usługi pozycjonowania innemu przedsiębiorcy. W celu wykonywania swoich usług firma SEO poprosi nas m.in. o dane dostępowe do strony, serwera FTP czy panelu zarządzania treścią (CMS). Umowa powinna zawierać więc gwarancję, że przekazane informacje wykorzystywane będą tylko i wyłącznie do należytego wykonania usługi pozycjonowania.

Płać tylko za efekty!
Zawierając umowę na pozycjonowanie, warto zadbać o to, by wysokość wynagrodzenia uzależnić od efektów. Jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, chroniące nasz portfel. Kwotę do zapłaty można uzależnić na przykład od pozycji wybranej frazy w wynikach danej wyszukiwarki – im wyższa, tym wyższe wynagrodzenie. W takim przypadku należy zaznaczyć, czy każda z pozycjonowanych fraz podlega odrębnej wycenie, za jakie pozycje naliczone zostaną opłaty oraz podać długość okresu rozliczeniowego.
Ponadto w umowie należy określić sposób weryfikacji rezultatów pracy pozycjonerów. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu raporty sporządzane przez firmy SEO, ręczną kontrolę zleceniodawcy lub też raport zewnętrznej firmy audytującej, która dostarczy nam rzetelne i obiektywne informacje.

Inne sposoby rozliczenia
Popularną metodą rozliczeń jest także stałe comiesięczne wynagrodzenie, gdzie rezultaty prac nie mają wpływu na jego wysokość. Koszty ponosi się więc także wtedy, gdy druga strona umowy nie  wywiąże się należycie z zawartego kontraktu.
W sytuacji gdy przedmiotem pozycjonowania są najpopularniejsze frazy/słowa, najprostszym sposobem rozliczenia wydaje się być wynagrodzenie składające się ze stałej opłaty i prowizji za efekt. Wykonawca otrzymuje wtedy stałą, określoną w umowie, zapłatę, niezależnie od wyniku prac, oraz dodatkowe wynagrodzenie za uzyskanie lepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Taki model płatności jest korzystny dla dwóch stron umowy. 

Kto wprowadza zmiany na stronie
Firmy zajmujące się tzw. SEO dążą do umieszczania w umowie zakazu wprowadzania przez właścicieli stron zmian na stronie internetowej podczas trwania umowy. Nieodpowiednia treść, umieszczenie linków wychodzących oraz niektóre błędy w kodzie nie są bez znaczenia jeśli chodzi o skuteczność pozycjonowania. Mogą mieć bowiem wpływ na spadek pozycji zajmowanej w wyszukiwarkach, przed czym specjaliści pragną nas uchronić (zarówno w naszym, jak i w swoim interesie). Jeśli jednak zamierzamy modyfikować treści znajdujące się na naszej witrynie, optymalne byłoby więc konsultowanie planowanych zmian z wykonawcą usługi pozycjonowania.
W umowach znajdziemy także postanowienia, które zakazywać będą podejmowania samodzielnych działań z zakresu SEO przez właścicieli stron. Firmy wykonawcze chronią w ten sposób wyniki swojej pracy, ponieważ jeden nieprawidłowy ruch właściciela, niezgodny z obowiązującymi  standardami, może zniweczyć efekty uzyskane przez pozycjonerów.

Joanna Suszyńska, aplikantka radcowska

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do