
Około 200 zebranych mieszkańców było stanowczo przeciw, po wysłuchaniu przedstawicieli CPK, a także człowieka któremu 5 lat temu zarezerwowano grunty pod lotnisko. Pojawiają się pierwsze wypowiedzi kaliskich posłów
Wybór jednego z 4 wariantów przebiegu trasy szybkiej kolei przez Kalisz automatycznie determinuje kierunek, z którego tory dojdą do Kalisza: przez gminę Szczytniki i Opatówek, albo przez południe powiatu, jak sugeruje prezydent Kalisza, czyli gminę Godziesze. W obu gminach mieszkańcy żywiołowo sprzeciwiają się tej inwestycji. Ludzie komentują, że jeśli dojdzie do budowy KDP to zniszczenia budynków i materialne straty dla nich będą większe niż były podczas ostatniej wojny.
W czasie wielu konsultacji ze mną przedstawiłem swoją opinię, że wariant 3 i 4 na terenie gminy Godziesze Wielkie został przygotowany w taki sposób, że jest praktycznie nie do przyjęcia (tu nastąpiły gromkie brawa zebranych w Stobnie mieszkańców – przypis redakcji). Jest kilka zagrożeń. Zagrożenie pierwsze to projektowana linia kolejowa przebiegać będzie na kierunku wschód-zachód, tymczasem wszystkie ważniejsze drogi przebiegają na lini północ-południe, czyli występuje naturalna kolizja. Jest też kolizja z ujęciami wody dla Kalisza, dwoma rzekami i obszarem chronionego krajobrazu dolina Prosny. Projektanci w dniu dzisiejszym przedstawią ciąg dalszy kolizji z państwa zabudową i państwa terenami.
Przedstawiciele CPK i projektanci omówili podstawy przedsięwzięcia i odpowiadali na pytania mieszkańców, a następnie zachęcali do wyrażania opinii za pośrednictwem ankiet internetowych umieszczonych na stronie CPK.
Poinformowali, że linię przebiegu determinuje docelowa prędkość pociągów 350 km/h, (choć na początku ma być 250 km/h). Wymusza to duży promień skrętu wynoszący 9 kilometrów. Podobnie jest z różnicami poziomów terenu, które trzeba będzie zniwelować nasypami lub wykopami mogącymi dochodzić nawet do 30 metrów. Ekrany akustyczne mają być stawiane tam gdzie będą wymagane przez przewidywania projektowe, a także tam gdzie w praktyce hałas mierzony na ścianie elewacji budynku przekroczy 54 decybele w nocy i 61 decybeli w dzień. Szerokość zajętego pasa to kilkadziesiąt metrów, na co składa się szerokość podstawy dwóch skarp zależna od jej wysokości, 2 pasy torów odległe od siebie o 4,7 m, odwodnienie i drogi serwisowe wzdłuż torów. Skarpy mogą być wyjątkowo węższe jeśli zastosuje się mur oporowy. Przewiduje się, że będzie jeździło klika typów pociągów osobowych, szybsze międzynarodowe, czy intercity oraz wolniejsze regionalne ale ekspresowe. Będą przejeżdżały co 10 do 15 minut. Pociągi mają być zasilane prądem elektrycznym zmiennym.
Kobieta z końca sali zadała proste, ale jakże trafiające w sedno sprawy pytanie :
Czy rząd ma na to pieniądze? Rząd, na który wszyscy tu zebrani głosowali, a pewnie już nikt nie zagłosuje (huczne brawa publiczności), czy ma pieniądze, czy będzie dodrukowywał?
Odpowiedź CPK: będą to środki z budżetu państwa i unijne.
Z odpowiedzi, a raczej jej braku, wynika, że rząd na razie nie ma pieniędzy na tę inwestycję ale ma nadzieje.
Jeśli jeszcze do tego nałoży się nadciągający kryzys, to budzą się spore obawy, że inwestycja będzie wstrzymana na wiele lat pozostawiając tysiące rodzin w strachu i niepewności, podobnie zresztą jak poprzednio było z „igrekiem”, gdzie przy okazji zmarnowano miliony na projektowanie.
Na spotkaniu w Stobnie poruszono jeszcze sprawę hałasu, poprzecinanych dróg, utraty wartości i wykupu we wszystkich tych aspektach wzbudzając spore niezadowolenie i oburzenie społeczeństwa gminy.
Dużo światła na inwestycję rzucił także Kamil Szymańczak rolnik i społecznik z Baranowa, miejsca budowy lotniska CPK, któremu wcześniej zarezerwowano grunty. Przyjechał na spotkanie, by z własnego doświadczenia ostrzec ludzi co ich czeka w przypadku budowy KDP.
Chciałbym wam powiedzieć o tym, czego nie usłyszycie od tych panów. Dyskusja o nasypie i ekranach, to jak wybieranie płytek do łazienki w domu, kiedy nie mamy pieniędzy ani zagwarantowanego kredytu, na budowę, tylko mamy samą działkę. Zacznijmy się pytać o podstawy, czy nas na to stać?
W dalszej części spotkania Kamil Szymańczak poinformował, że:
PiS zmienia w tej chwili prawo, wg. którego po wybudowaniu kolei, ludzie narzekający na hałas. będą musieli na swój koszt na drodze cywilnej sądowej udowodnić, że są przekroczone normy hałasu, a są to kosztowne zabiegi. Nie można tego będzie zrobić razem z sąsiadem, bo każdy dom będzie musiał być rozpatrywany oddzielnie, więc każdy będzie musiał ponieść te wysokie koszty i ryzyko sprawy sądowej sam. Inwestor jest jedynie zobowiązany sprawdzać czy hałas jest zgodny z normami tylko przez 8 miesięcy po oddaniu torów do użytkowania. Po tym okresie mogą wjechać głośniejsze pociągi, np. te z wyższą prędkością 350 km/h, ale wtedy walka z hałasem spadnie już na barki mieszkańców.
Pan Kamil uświadomił ludziom, że gdy kolej przetnie drogi, to obiecane przez CPK, 3 kilometry objazdu są nieprawdziwe. Jeśli ktoś miał np. kilkaset metrów do przedszkola, szkoły, czy pole za stodołą, a kolej przetnie mu drogę, to będzie musiał jechać 3 kilometry np. w lewo do najbliższego tunelu, czy wiaduktu, potem około 1 kilometra w poprzek, potem znów w 3 kilometry w prawo, co daje 7 kilometrów a razem z drogą powrotną czyni dodatkowych 14 kilometrów, za którą to podróż i zmarnowany codziennie czas nikt nie zwróci pieniędzy.
Wspomniał również, że pomimo wyrażanej tu na spotkaniu otwartości przez CPK w sprawie ankiet, to w 2020 roku wpłynęło 160 000 protestów do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego przeciwko CPK. „Czy coś z tego zostało uwzględnione? To jest pytanie retoryczne” - kontynuuje pan Kamil
Poinformował również, że na zadawane pytania ludzie otrzymywali zbywającą odpowiedź, że jest to tajemnica handlowa spółki.
Zobrazował także, jak państwo wykupywało teren pod autostradę A2 budowaną w 2012 roku, która poprzecinała meliorację na polach i do tej pory jej nie odtworzono
Wypowiedzi typu będziemy się starli, my chcemy państwu uchylić rąbek nieba to są czcze obietnice. Na przykładzie Baranowa (miejsca gdzie planuje się lotnisko) mamy już doświadczenia własne i wiemy w jaki sposób się to odbywa. Pod lotnisko w Baranowie zarezerwowano 8000 hektarów, a oni oferują na zamianę jedynie 190 hektarów i to w promieniu 100 kilometrów. Ja sam z kolegą mamy tam 200 hektarów w promieniu 4 kilometrów, a oni proponują areały w promieniu 100 kilometrów. Nie wierzcie że cokolwiek dostaniecie, bo my nic nie dostajemy.
Chcecie wiedzieć jak będziecie wywłaszczani to się konkretnie spytajcie. Zróbcie spotkanie z nami to przyjedziemy ze specjalistami. Możecie zostać wywaleni z dnia na dzień, natomiast rzeczoznawca przyjdzie do Państwa po kilku miesiącach wyceniać nieruchomości, a realne pieniądze możecie dostać po kilkunastu miesiącach albo po kilku latach jak będziecie próbowali się kłócić.
Chcecie zobaczyć jak są wyceniane grunty i dlaczego jest tzw. program dobrowolnych nabyć? To zobaczcie sobie w internecie dwa materiały TVN-u z Baranowa i okolic – dodaje pan Kamil
Krótki filmik jest tutaj
Oraz drugi filmik, ukazujący mocno zaniżoną wycenę nieruchomości przeznaczonej do wykupu przez CPK: tutaj
Spotkaniu w Stobnie przysłuchiwał się poseł PiS Piotr Kaleta, który na końcu zabrał głos.
Jestem za takim wariantem, który przyniesie wszystkim jak najmniej szkody
Zasugerował także chęć rozmowy z ministrem Horałą o kolejnym ewentualnym piątym wariancie. Zaproponował kolejne spotkanie, by poinformować o dodatkowych informacjach jeśli się pojawią.
Na spotkanie przybyła również Anna Szymczak, dyrektor biura posłanki Karoliny Pawliczak SLD, która w jej imieniu odczytała stanowczy sprzeciw przeciwko inwestycji.
Konsultacje w Błaszkach i Szczytnikach tutaj
Protest w Kaliszu tutaj
Niewygodne fakty o szybkiej kolei: tutaj
A.W.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Wiadomo, rząd PIS --sponsoruje wsie jak dotąd żaden rząd w Polsce --- koła gospodyń , 500+ , dopłaty do nawozów , dopłaty do upałów , dopłaty do powodzi , do paliwa itd -- chłopi wszystko biorą , bo jak dają to biorą ---ALE --- CIAGLE JESZCZE SIEDZĄ W DAWNEJ KOMUNIE . A GODZIESZE , TO AKURAT RODZINNA WIEŚ POSEŁKI PAWLICZAK TEJ OD MILLERA --- TO TEŻ NIE MA CO SIĘ DZIWIĆ . WYRAŻNIE WIDAĆ , ŻE CHŁOPSTWO DZIAŁA NA ZASADZIE --- PANU BOGU ŚWIECZKĘ , A DIABŁU OGAREK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!WSTYD POLACY , WSTYD !!!!!!!!!!!!!!!!
Kamera będzie się starała? ????????
Jeżeli w Kaliszu nie chcą kolei dużych prędkości, to linię skierować z Sieradza w kierunku Turku i Poznania. Kalisz będzie typowym prowincjonalnym miasteczkiem beż przyszłości.
Ta kolej musi powstać w przystankiem w Kaliszu, choćby dla przyszłych i następnych pokoleń, którzy zostaną tutaj na lata!
Nie musi. Nadchodzi czas ekologów i powrócimy do chodzenia piechotom, zaprzęgami konnymi i rowerami, ewentualnie drezyną. Taki ultraszybki pociąg potrzebuje mnóstwo energii elektrycznej, a SKĄD MAJĄ BRAĆ WĘGIEL W ELEKTROWNI na taką energochłonną lokomotywe? Z odnawialnych źródeł energii starczy na kilka kilometrów.
A czy państwo stać na taki wydatek ? Twoje dzieci będą te kredyty spłacać do 10-tego pokolenia . Rozdawnictwo, rozdawnictwo,rozdawnictwo i niegospodarność pieniędzmi Polaków !!!
W tych trudnych czasach - taki wydatek i rujnowanie krajobrazu i domostw jest szaleństwem. Ubywa gruntów rolnych, ziemi uprawnej a tyle hektarów powierzchni areału uprawowego zostanie wywłaszczonych na tory, po których będzie sunął pociąg z 20 pasażerami, a bilet na taki pociąg będzie kosztował 80 zł.
Teraz kosztuje 80 zł wiec na szybką kolej trzeba będzie zapłacić 300 zł skoro ma być 40-50 kursów dziennie i będą wozić powietrze to cena biletów będzie musiała być wysoka .
Już 80 zł ? O widzisz - nie jestem w temacie ;) Nawet nie wiedziałem, że tyle kosztuje ta przyjemność, bo wszędzie poruszam się własnym samochodem, a ostatni raz jechałem pociągiem w połowie lat dziewięćdziesiątych. Za 300 zł to biedniejsza i oszczędniejsza cześć społeczeństwa nie pojedzie, a bogaci i tak dojdą z punktu A pod sam punkt B swoimi limuzynami i SUVami bo wygodniej i lepsza prywatność i nie jest się od nikogo zależnym.
Anie Pociągi będą kursować z częstotliwością tramwajów i autobusów miejskich??? Życzę szczęścia i dobrego humoru
Kaliszaninie - ja właśnie cenię sobie to, że mogę zapłacić za przejazd i nie muszę dbać o samochód. Zawiozą i mam spokój. Nie chcę, żeby mi rdzewiał pod domem, skoro korzystałbym z niego np. 3 razy w miesiącu. Co do cen - są liczne promocje, wcale nie trzeba płacić 80 zł. Do Rzeszowa udało mi się za 38, do Szczecina za ok. 50 (z powrotem 40). Samochodem za tyle nie dojedziesz, licząc nie tylko paliwo, ale i inne koszty jego eksploatacji (warsztaty, myjnie itd). Po drodze można się czymś zająć, np. czytaniem, co też jest dodatkową korzyścią. Skoro dawno nie jechałeś pociągiem, to nie wiesz, jak składy się zmieniły pod względem komfortu.
Glosowaliscie na PiS to teraz macie!.
Jak najszybciej Euro, szybka kolej i obwodnice w tym kraju!
Proszę Państwa, przebieg szlaku należy konsultować, ale z samego powstania kolei powinniśmy się CIESZYĆ! Najlepiej, aby wynegocjować możliwie najmniej inwazyjną w zabudowania wersję, lecz nie negujmy samego sensu inwestycji. Tymczasem Kalisz i okolice protestują, Turek protestuje (tam mają być tory do Konina, z którym to miastem nam też przydałoby się połączenie) - nie tak załatwia się rozwój.
od wpisów tego niezalogowanego , można dostać chole...y ---- Przecież to nie jest wina PIS . Wiadomo , że Samorządy są w łapach KOMUCHÓW i PO , władze w Kaliszu też się wywodzą z KOMUNY a potem przenicowali się na PO --- Oni wszystko zrobią ,żeby ludzie myśleli , że to wina PIS . Im nie chodzi o ludzi , im idzie cały czas o WŁADZĘ , o decydowanie komu oddać do reszty POLSKĘ --- ruskich zaprosić czy szwabów ??? A ONI TYLKO NA TO CZEKAJĄ > ludzie opamiętajcie się .
Ja przepraszam bardzo. Mówię teraz do absolutnie wszystkich, z każdego rejonu kraju. Co to znaczy w tym artykule w nagłówku: "W gminie Godziesze też gremialnie protestują, a jeśli projekt będzie kontynuowany zagłosują przeciw PiS" To wy nadal na pis chcecie głosować, tylko pod warunkiem, że się z CPK i KDP wycofają? Już inaczej nie mogę napisać, jak tylko KU... POPIER.... WAS???? Ile razy przez ostanie 7 lat widzieliście, jak PiS najpierw coś obiecywał, żeby coś ugrać, a potem wystawiał i ludzi i innych posłów. No ile razy to widzieliście?? I nadal chcecie na na nich głosować? Doświadczenie jeszcze nie nauczyło? A niby mądry Polak po szkodzie. W rozmowach z nimi możecie tak straszyć, ale jeśli w rzeczywistości zamierzacie kiedykolwiek jeszcze głosować na kogokolwiek z pisu, choćby nie wiem jakie obietnice składał, to puknijcie się w głowę, bo zguby nas wszystkich chcecie. A wyjdziecie na tym tak jak teraz jesteśmy wszyscy w podobnej sytuacji, że będzie majątek zabrany. Rozdawnictwo kosztuje, nawet jeśli CPK nie będzie kontynuowany, to podatków będziemy mieli dokładane co nie miara. Bo z pustego to i Salomon nie naleje.
Lepiej głosować na Konfederacje - oni są niezależni od wojujących z całym światem jankesów z USA, chorych na tęczowo/ekologiczny zamordyzm Unijnych szantazystów pod dyktando Niemiec, czy Ukraińskich ,,przyjaciół", którym sam rząd w Polsce prowadzi wojnę i wydaje gigantyczne sumy pieniędzy na uchodźców i na sprzęt wojskowy w chorobliwie panicznym strachu przed Rosją, która się kompromituje i ledwo kupy trzyma.
komentarz w punkt! ludzie ze wsi za obietnice sprzedają chyba nawet duszę diabłu?
w tym kraju już wszystko staneło na głowie. żadnej stabilizacji, żadnej wizji, żadnej perspektywy. wszystko na kolanie. Jak mówił kiedyś drzewiecki - Polska to dziki kraj którym zarządzają dzicy tubylcy. kolej? po co komu kolej jak jechać będzie nią moze z 2 razy do roku? Gdzie jeżdzić koleją - na lotnisko? do Poznania? śmieszne. Do końca ludzie stąd będą wyjeżdząć.
do stefka albo wandzi ----Tak , nadal chca głosowac na PIS , żeby ich dzieci zostały w Polsce i miały pracę ,a nie rwały szparagi u szwabów za pół darmo , żeby mieszkały wnuki w Polsce --nie musiały brać 500+ od szwabów , żeby emeryt nie dotsawał waloryzacji 3zł , żeby kolejaka na Kasprowy była polska , żeby nie rozdali do reszty szwabom lub ruskim POLSKI . Żeby w końcu Polska była Polską ---nie na kolanach przed szwabami--mordercami , czy dziką ruską swołoczą . Wy macie te wasze móżgi tak wyprane , że już NIC nie zostało .
Chcą głosować na PiS, żeby ich dzieci musiały chodzić ze ścierkami na twarzy (także w pociągach), żeby rząd "w trosce" o nich im mówił, kiedy wolno wyjść z domu i przemieszczać się. Żeby zamykał parki, bo się pozarażają i żeby wprowadził certyfikaty zniewolenia. To prawda, że nie bardzo jest na kogo głosować, ale jak można zapomnieć o tym cyrku, który do niedawna mieliśmy? Choroby były, są i będą. Jak czują się osoby nakładające niesłuszne mandaty za łamanie lockdownu wchodząc teraz do restauracji czy fryzjera? W społeczeństwie obywatelskim z prawdziwego zdarzenia miałyby wilczy bilet w całym kraju. A dlaczego autorzy obostrzeń nie stoją jeszcze przed Trybunałem Stanu?
do MUNDRUSIA --niezalogowanego ---- ciesz się , że jeszcze żyjesz !!!!!!!! mogłeś zabrać te swoje dzieci i wyjechać na ten wasz wypaczony , zdeprawowany zachód lub do Japonii , Chin czy Korei północnej , albo wprost do PUTINKA ---tam pewno maseczek nie nosili ???? ale trzeba być popapranym ,żeby takie brednie pisać .
Na Zachodzie grzecznie nosili ścierki na twarzy i też chorowali. Jak to możliwe, skoro to taka skuteczna metoda? Jak widać maska tyle pomaga co dziurawa prezerwatywa. Kto miał być chory, to i tak był.