Zbliżający się sezon urlopowy to gorący okres w branży turystycznej. Wielu z nas na swój wypoczynek dotrze samolotem, więc już dziś warto zapoznać się z prawami, które przysługują pasażerom podczas takiej podróży. W przypadku wystąpienia problemów związanych z naszym lotem, mamy prawo zgłosić się do obsługujących lot linii lotniczych z prośbą o ich rozwiązanie. Unia Europejska stworzyła bowiem cały szereg przepisów mających na celu skuteczną ochronę pasażerów.
Zniszczenie lub utrata bagażu
Jeżeli okaże się, że podczas podróży bagaż został uszkodzony, zniszczony czy zagubiony podczas lotu, pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą jednak odpowiedzialność tylko do ściśle określonej górnej granicy – 1131 SDR, czyli ok. 5.500 zł (w zależności od kursu walut). Chcąc uzyskać odszkodowanie, musimy wykonać dwie czynności. Po pierwsze, jeszcze na lotnisku udać się do punktu informacyjnego i wypełnić tam formularz nieprawidłowości bagażowej (zachowując jego kopię). Następnie występujemy z naszym roszczeniem do przewoźnika, nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego i odprawionego bagażu, bądź w terminie 21 dni od chwili odbioru, jeżeli bagaż ten był opóźniony. Co do bagażu zaginionego – przepisy nie precyzują szczegółowo czasu na taką reklamację.
Pamiętaj, że to na Tobie spoczywa obowiązek udowodnienia poniesionej szkody, a prawidłowe oszacowanie utraconych przedmiotów jest niezwykle trudne. Dlatego do reklamacji warto jest dołączyć posiadane rachunki, zrobione przed wylotem zdjęcia i listę spakowanych przedmiotów.
W sytuacji gdy bagaż zagubił inny przewoźnik niż ten, u którego zakupiliśmy bilet, rekompensaty możemy żądać od jednego z nich.
Znacznie opóźniony lot
W zależności od długości opóźnienia lub długości lotu podróżnym przysługują m.in. bezpłatnie posiłki i napoje zapewniane przez przewoźnika (w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania), możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch wiadomości faksowych lub e-mailowych, czy też nadania dwóch dalekopisów. Gdy przewidywane opóźnienie wynosi więcej niż 5 godzin, można dodatkowo ubiegać się o zwrot ceny biletu lub darmowy powrót do pierwszego miejsca odlotu, w którym rozpoczęliśmy swoją podróż.
Jeżeli opóźnienie powoduje konieczność pobytu przez co najmniej jedną noc, konsument nabywa tym samym prawo do bezpłatnego zakwaterowania wraz z darmowym transportem pomiędzy lotniskiem a hotelem. Jeśli natomiast podróżni dotrą do miejsca docelowego po upływie min. 3 godzin od planowanej godziny przylotu, w zależności od zasięgu podróży mogą uzyskać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro. Pasażerowie nie mogą domagać się odszkodowania za opóźnienie lotu powyżej 3 godzin lub jego odwołanie jedynie wtedy, gdy spowodowane ono było okolicznościami nadzwyczajnymi, których nie można było uniknąć (np. wybuch wulkanu, siła wyższa itp.).
Odwołanie lotu
W przypadku odwołania lotu osoba podróżna ma prawo do zwrotu kosztów biletu, zaoferowania jej innego połączenia z punktem docelowym podróży oraz do posiłków, napojów oraz przeprowadzenia rozmowy telefonicznej, jeżeli jest to usprawiedliwione czasem oczekiwania na inne połączenie lotnicze. Dodatkowo może ubiegać się o odszkodowanie (podobnie jak przy opóźnieniu lotu). Nie przysługuje ono jednak w sytuacji, gdy informacja o odwołaniu lotu została przekazana przez przewoźnika z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Termin wyprzedzenia może być jednak krótszy – co najmniej 7-dniowy, jeśli zaproponowane zostanie w zamian połączenie, które rozpoczyna się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i kończy się nie później niż 4 godziny po zaplanowanym czasie przylotu, a nawet krótszy, gdy zaoferowane połączenie zastępcze rozpoczyna się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem i kończy nie później niż 2 godziny po planowanym czasie przylotu.
ECK, czyli Europejskie Centrum Konsumenckie
W razie problemów wiążących się z podróżami po Europie, jesteśmy uprawnieni także do składania skarg na nierzetelnych przedsiębiorców do ECK Polska. Instytucja ta należy do ECC-Net – sieci centrów informujących konsumentów o przysługującym im prawom w Unii Europejskiej.
Ponadto w Europejskim Centrum Konsumenckim można uzyskać bezpłatnej porady i pomocy w polubownym rozwiązywaniu tzw. sporów ponadgranicznych.
Joanna Suszyńska, aplikantka radcowska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie