
Kilka tygodni temu na łamach „Życia Kalisza” informowaliśmy o ważnej dla naszego miasta zmianie dotyczącej przebiegu Kolei Dużych Prędkości. Okazało się, że rozwidlenie KDP planowane jest nie w okolicach Kalisza lecz Sieradza
Koncepcja KDP powstała jeszcze w czasach koalicji PO-PSL, ale jak wiadomo, po latach została zawieszona. Odżyła po dojściu do władzy PiS za sprawą pomysłu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie między Warszawą a Łodzią. Jego idea sprowadza się m.in. do połączenia przyszłego megalotniska z dużymi miastami za pomocą szybkiej kolei. Jedna z 10 „szprych” miała łączyć port lotniczy z Wrocławiem oraz Poznaniem i przebiegać przez Kalisz oraz Ostrów Wlkp. Rozwidlenie trasy miało być zlokalizowane w Nowych Skalmierzycach. Lokalizacja „Igreka” w rejonie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej wydawała się logiczna i niemal pewna. Niestety, Ministerstwo Infrastruktury zmieniło przebieg – rozgałęzienie w kierunku Poznania i Wrocławia zostało przeniesione w rejon Sieradza. Kalisz i Ostrów zostały zmarginalizowane.
Sprawą zainteresował się Wiesław Szczepański, poseł Lewicy z okręgu kalisko-leszczyńskiego. W interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury pytał: „Czy nie uważa pan Minister, że brak usytuowania rozwidlenia KDP na terenie Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej może znacząco negatywnie wpłynąć na rentowność KDP zarówno co do samej budowy jak i późniejszego użytkowania?
A oto odpowiedź Sekretarza Stanu Marcina Horały:
Rozwiązanie zmiany miejsca rozwidlenia linii Y z Nowych Skalmierzyc na Sieradz uwarunkowane było skróceniem przebiegu linii w kluczowej relacji Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa (skrócenie czasu przejazdu), a przy tym również poprawą dostępności przestrzennej do systemu krajowego dalekobieżnego transportu kolejowego rejonu Kępna i Wieruszowa.
Przebieg wypracowany w ramach studium IDOM jeśli chodzi o Aglomerację Kalisko-Ostrowską był problematyczny, ze względu na fakt, że stację dla Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego zaproponowano w Nowych Skalmierzycach. Peryferyjne położenie nowej stacji (około 10 km od Kalisza i 15 km od Ostrowa Wielkopolskiego) byłoby bardzo niekorzystne z punktu widzenia atrakcyjności połączeń KDP i ich integracji z innymi systemami transportowymi, dodatkowo generując prawdopodobnie wzrost natężenia lokalnego ruchu samochodowego w dojeździe do stacji KDP i konieczność stworzenia przy niej rozbudowanej infrastruktury parkingowej. Analizowane obecnie przebiegi pozwalają na przeprowadzenie linii KDP przez Sieradz i Kalisz z wykorzystaniem istniejących stacji, korzystniej powiązanych z systemami komunikacji miejskiej. Obowiązujące dokumenty (Koncepcja CPK oraz SRT2030) przewidują modernizację ciągu Kalisz – Ostrów Wielkopolski (i dalej w kierunku Leszna i Głogowa) do prędkości 160 km/h i uruchamianie bezpośrednich połączeń zawierających odcinek Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Łódź – CPK – Warszawa (od Kalisza po infrastrukturze KDP) dostępnych dla podróżnych na istniejących stacjach, znajdujących się w pobliżu centrów tych miast (a nie na peryferiach) i stanowiących – jak Ostrów Wielkopolski – ważne węzły przesiadkowe.
Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnący z Warszawy przez węzeł CPK kolejowy ciąg nr 9 poprowadzi przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y”, o prędkości maksymalnej 250 km/godz., rozgałęzi się w Sieradzu. Jedna odnoga odejdzie na Wieruszów aż do Wrocławia i dalej do Wałbrzycha i Lubawki. Druga odnoga z Sieradza planowana jest do Kalisza i Poznania, skąd w czasie dużo krótszym niż dzisiaj będzie można dotrzeć do Szczecina, Gorzowa Wielkopolskiego albo przez Słubice szybko dojechać do Berlina.
Zgodnie z założeniami dla ciągu nr 9, dzięki modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 14 do prędkości 160 km/h, dojedziemy również z Kalisza przez Ostrów Wielkopolski do Leszna i Głogowa i dalej aż do Zielonej Góry. Powyższe rozwiązanie zapewnia maksymalizację korzyści dla wszystkich interesariuszy tego przedsięwzięcia. Warto podkreślić, że dzięki modernizacjom istniejących linii kolejowych, połączenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej z Poznaniem i Wrocławiem także zostanie usprawnione dla połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Sam Wrocław natomiast uzyska szybkie połączenie z Poznaniem najkrótszą trasą prowadzącą przez Rawicz i Leszno, na której PKP PLK S.A. prowadzi obecnie prace modernizacyjne mające na celu m.in. podniesienie prędkości maksymalnej do 160 km/h.
Poseł dopytywał również o to, co zdecydowało, że ministerstwo zmieniło swoje plany i przeniosło w planach rozwidlenie z Aglomeracji w rejon Sieradza a także czy widzi możliwość przywrócenia pierwotnej koncepcji czyli w rejon Kalisza i Ostrowa. Niestety, odpowiedź nie jest dla nas satysfakcjonująca. „W Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej przyjętej uchwałą Rady Ministrów nr 173/2017 z dnia 7 listopada 2017 r. kolej dużych prędkości, na której oparte będzie skomunikowanie poszczególnych centrów i węzłów aglomeracyjnych, stanowi integralną część systemu transportowego kraju. System mieszany, łączący kolej dużych prędkości z kolejami aglomeracyjnymi i regionalnymi pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału społeczno-gospodarczego kraju i budowę korzystniejszej siatki połączeń zapewniając równocześnie integrację terytorialną wszystkich regionów Polski poprzez atrakcyjne ekonomicznie czasy przejazdów.
Pierwotne plany przebiegu linii Y zakładały system całkowicie wyizolowanych linii kolejowych z ich rozwidleniem na kierunki Poznań i Wrocław w Nowych Skalmierzycach. Aktualnie przyjęty wariant z rozwidleniem w Sieradzu, jest dużo lepiej zintegrowany z istniejącą siecią linii kolejowych, umożliwiając obsługę pociągami pasażerskimi jadącymi po KDP dotychczasowych głównych stacji, zlokalizowanych w centrach komunikacyjnych ważnych ośrodków miejskich Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej.
Ujęty w Koncepcji CPK układ linii KDP z rozgałęzieniem w Sieradzu został także potwierdzony w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r., przyjętej uchwałą nr 105 Rady Ministrów z 24 września 2019 r. (Monitor Polski 2012, poz. 1054).
(pp)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Co posłowie PiS. Tyle obiecywali. A realizacja
Kalisz i Ostrów mam nadzieje będzie pamiętał wybierając nowych Posłów.
Kalisz i Ostrów mam nadzieje będzie pamiętał wybierając nowych Posłów.
Kalisz i Ostrów mam nadzieje będzie pamiętał wybierając nowych Posłów.
Język jak z filmów Barei. Bo Horała to taki pisowski nieudacznik. Czy oni przeprowadzili jakąś inwestycję oprócz elektrowni w Ostrołęce? 2.tory może zrobią do Wtocławia?
Jak się ma aglomeracja OK (ok. 400.000 ludzi) do Sieradza (ok. 50.000 ludzi)? Czy ktoś wziął te dane pod uwagę? Chyba kolejny raz wychodzi słabość władz Ostrowa i Kalisza nie tylko w tym temacie, bo nic nie robią wspólnie dla tego regionu!
Kalisz - 100 tys. Ostrów W. - 70 tys. RAZEM - 170 tys.
Gdyby przy opracowywaniu KDP koło roku 2010 zabezpieczono w Planach Zagpospodarowania Przestrzennego korytarze na te inwestycje nie byłoby problemu. Przebig byłby zaklepany. Ale wydano masę kasy na badania i analizy ale NIE zabezpieczono terenów. Teraz tereny są zabudowane domkami jednorodzinnymi... Pomysł z tunelem pod Nowymi Skalmierzycami podraża okrutnie...
Chodzi o to, żeby Wrocław mocniej połączyć z Warszawą, a nie polepszać mu połączenia z Poznaniem. Pierwotna koncepcja Ygreka była zdecentralizowana, trzy metropolie: Łódź, Poznań i Wrocław były traktowane jako równorzędne i potrzebujące wzajemnych, równorzędnych połączeń. Koncepcja CPK opiera się na centralizacji sieci transportowej pod Warszawą, a ruch obwodowy traktuje po macoszemu. Warszawa-Wrocław będzie parę minut krócej, za to z Poznań-Wrocław trzeba się będzie kulać 160 zamiast 250 km/h. Miało być poniżej godziny, będzie ponad półtorej. Kalisz/Ostrów-Wrocław tylko z przesiadką w Sieradzu. Szczecin-Wrocław - z przesiadką w Poznaniu.
Debilny pomysł, Bolszewicy rządzą to i gigantomania w rozkwicie, hołota nigdy nie powinna rządzić, Amen.