
Przypomnijmy, że tydzień temu opublikowaliśmy komunikat spółki CPK, która pochwaliła się, iż odebrała koncepcję programową-przestrzenną dla linii kolejowej nr 85 między Sieradzem Kaliszem Pleszewie i Poznaniem. Komunikat ten jednak nadal nie wyjaśniał kaliszanom dokładnej trasy przebiegu szybkiej kolei przez Kalisz, dlatego od razu zwróciliśmy się spółki CPK o garść konkretów, zadając poniższe pytania. 24 kwietnia otrzymaliśmy odpowiedzi. Oto one:
Czy w związku z planowaniem by-passa przez Kalisz, uzgodniony dotychczas wariant przebiegu torów W9 na terenie Kalisza prowadzący przez istniejący kaliski dworzec, będzie na terenie Kalisza zmieniony lub uzupełniony? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
Odpowiedź CPK:
Na etapie projektu budowlanego zaproponowany układ torowy oraz przebieg linii zgodnie z wariantem W9 może być jeszcze doprecyzowany, szczególnie w zakresie linii rozgraniczających zakres inwestycji. Wariant W9 i przyjęte rozwiązania projektowe wypracowane przez spółkę w toku konsultacji z władzami miasta i mieszkańcami zapewnią Kaliszowi dostęp do Kolei Dużych Prędkości. Budowa linii „Y” przybliży Kalisz nie tylko do Łodzi i Warszawy, ale również do stolicy własnego województwa, czyli Poznania, do którego czas przejazdu skróci się z 1,5-2 godz. do 35-50 min. Minimalna oferta dla Kalisza to jeden pociąg na godzinę odjeżdżający zarówno w kierunku Łodzi i Warszawy, jak i Poznania.
Niezależnie od budowy by-passu, zakładana jest również przebudowa stacji Kalisz. Planowana jest budowa trzech dwukrawędziowych peronów (dł. 400 m) oraz dedykowanych torów odstawczych dla pociągów pasażerskich. W ramach inwestycji CPK opracowywana jest również koncepcja zagospodarowania węzła przesiadkowego na istniejącej stacji w Kaliszu.
Spółka CPK zapowiedziała, że przewiduje 3 warianty by-passa przez Kalisz i że ogłosi je w marcu lub kwietniu. Czy mogę otrzymać mapę tych wariantów by-passa?
Odpowiedź CPK:
Przebieg obwodnicy kolejowej Kalisza (tzw. by-pass Kalisza) został wybrany i skierowany do realizacji przez spółkę CPK. W ramach przebiegu obwodnicy kolejowej Kalisza aktualnie analizowane są 3 warianty, które różnią się między sobą technologią wykonania, tzn. rozpatrywane są rozwiązania tunelowe i estakada. W związku z tym, że materiał jest nadal w procesie opracowywania przez wykonawcę i bieżącej weryfikacji przez zamawiającego, nie upubliczniamy map wariantów technologicznych.
Czy warianty by-passa przez Kalisz były konsultowane z zakładem Pratt&Whitney w Kaliszu, mieszkańcami ul. Elektrycznej w Kaliszu lub władzami miasta Kalisza? Jeśli nie, to w jakiej formie będą konsultacje z wymienionymi podmiotami i społeczeństwem Kalisza?
Odpowiedź CPK:
Wstępna zajętość terenu przebiegu obwodnicy kolejowej Kalisza była omawiana z przedstawicielami firmy Pratt&Whitney w Kaliszu podczas spotkania 25.02.2025 r. Przedstawiciele spółki potwierdzili, że inwestycje CPK w żadnym stopniu nie wpłyną na funkcjonowanie firmy. Podczas wizyty przedstawiciele spółki CPK potwierdzili, że prowadzone prace koncepcyjne nad budową kolejowej obwodnicy Kalisza w pełni uwzględniają prowadzoną przez Pratt&Whitney działalność oraz układ komunikacyjny i miejsca postojowe zlokalizowane przy ul. Elektrycznej.
Spotkania informacyjno-konsultacyjne z władzami Kalisza jak i mieszkańcami, których nieruchomości znajdują się w przebiegu lub w bliskiej odległości od planowanej obwodnicy kolejowej, zostaną zorganizowane, kiedy kompletny opracowany materiał dotyczący wariantów ich przebiegu trafi do CPK.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i pozostając w ścisłej współpracy z włodarzami miasta, będziemy chcieli przedstawić wszystkim zainteresowanym dokładny przebieg obwodnicy kolejowej wraz z rozwiązaniami technicznymi, które w sposób jednoznaczny dadzą odpowiedź na pytanie, które nieruchomości będą niezbędne do wykupu w celu realizacji inwestycji. O terminie spotkania poinformujemy mieszkańców jak i władze Kalisza.
A.W.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Inwestycja , która nie zatrzyma się w Kaliszu i rozryje miasto - nastepny mądrala za 3 grosze
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Szalone jest jak Kaliszanie myślą, że są nagle najważniejszymi ludźmi w Polsce a i tak dostaną ponad 2 krotnie skrócone czasy przejazdów do Warszawy czy Poznania pociągami jadącymi co godzinę, po czym mówią, że nic z tego nie będą mieli. W Gdańsku np. Nie certolą się pod budowę SKM południe i przenoszą małą liczbę ludzi aby reszta miała z tych terenów pożytek, to w Kaliszu chcieli by oni mieli pożytek, ale każdy inny miał już gorzej, śmiech na sali. Najbardziej nie rozumiem tych co chcą wariantu bez bypassa aby każdy pociąg musiał się zatrzymywać w tym małym miasteczku.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Każdy ma swoje zdanie. Ktoś wymyślił żeby zrobić bypass. Może i powinien być żeby było szybciej miedzy większymi miastami. Nie rozumiem tyłko jednegó. Po jakiego grzyba bypass ma iść przez miasto. Skoro to ma być po to żeby była możliwość ominięcie Kalisza to niech omija poza miastem np. od strony północnej w stronę poznania. Ktoś kto to wymyślił musi mieć niepoukładane w głowie i to nieźle. Tak jak SZLAK BURSZTYNOWY -obwodnica Kalisza w środku Kalisza heh takie mamy "WIELKIE MUZGI" RZADZĄCYCH
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.