
Zamierzam otworzyć sklep internetowy, w ramach którego będę oferować do sprzedaży produkty renomowanych marek innych firm. Chciałbym dowiedzieć się, czy mogę to robić w sposób legalny. Czy celem umieszczenia nazwy oferowanego na stronie produktu mogę wykorzystywać oznaczenia producenta tych towarów? Czy muszę mieć na to jakieś zgody od producentów? Czy umieszczając informacje o tym, że sprzedaję towary tych renomowanych firmy bez ich zgody, nie naruszę prawa i nie spotkają mnie konsekwencje?
Podmiot, który rejestruje swój znak towarowy, otrzymuje prawo do jego ochrony oraz do wyłącznego korzystania w celach zarobkowych ze swojego znaku towarowego. Objęte ochroną prawo do korzystania z logotypu i marki obejmuje m.in.:
1. umieszczanie logotypu na towarach objętych ochroną;
2. wprowadzanie takich towarów do obrotu;
3. świadczenie usług pod objętym ochroną znakiem;
4. umieszczanie znaku na dokumentach firmowych;
5. posługiwanie się znakiem w celach reklamowych.
Posiadaczowi zarejestrowanego znaku towarowego przysługują określone prawa, ale i roszczenia na wypadek naruszenia jego marki przez osoby trzecie.
Powyższe nie oznacza jednak, że nikt nie może używać objętego ochroną znaku towarowego. Prawo do wykorzystania cudzego znaku towarowego ma miejsce w przypadku „wyczerpania prawa” do znaku towarowego. Owo wyczerpanie prawa do znaku ma miejsce w sytuacji, w której producent towarów wprowadza je obrotu. Wyczerpanie prawa do znaku musi nastąpić poprzez wprowadzenie towaru do obrotu na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Musi to być dokonane w sposób zgodny z prawem – przez samego właściciela znaku, a nie może to nastąpić w sposób nieuprawniony.
Jeśli doszło do sprzedaży i wydania towaru z określonym znakiem towarowym, jego nabywca celem dalszej odsprzedaży może swobodnie posługiwać się znakiem towarowym towaru. Znak ten bowiem identyfikuje towar. Jego wykorzystanie oznacza przekazanie informacji o cechach identyfikujących towar względem osób trzecich.
Prawo do wykorzystania znaku nie jest jednak nieograniczone. Podmiot wykorzystujący w ten sposób oznaczenie identyfikujące inną firmę nie może wykorzystywać go w sposób, który zagraża renomie danej firmy. Tytułem przykładu – nie może sprzedawać produktu o pogorszonych właściwościach względem oryginału, z oznaczeniem identyfikującym towar. W sytuacjach takich producent towaru może się sprzeciwić, oznacza to bowiem naruszenie jego prawa do marki.
Nie można także wykorzystywać prawa do marki w sposób, który wytworzyłby u potencjalnych klientów fałszywe przeświadczenie o powiązaniach gospodarczych osoby korzystającej w ten sposób z loga, z producentem towaru. Nie można więc wprowadzać konsumentów w błąd, np. sugerując, że jest się renomowanym czy wyłącznym sprzedawcą określonego produktu. W takim celu należałoby zawrzeć porozumienie z producentem towaru.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie