Reklama

Zastrzeganie kart płatniczych

31/01/2019 00:00

Ukradziono Ci kartę płatniczą, a może zgubiłeś ją i nie wiesz, co zrobić, by środki z konta nagle nie „zniknęły”? Związek Banków Polskich uruchomił niedawno jeden numer telefonu dla klientów wszystkich banków, pod którym natychmiast zastrzeżemy utraconą kartę. Z takiego ułatwienia skorzysta z pewnością wiele osób, ponieważ Polacy zastrzegają rocznie około 1,5 mln kart płatniczych.

Kiedy zastrzec kartę?
Gdy kartę zgubimy, zniszczymy, zostanie nam skradziona lub osoba nieuprawniona uzyska kod dostępu PIN/CVV2/CVC2, natychmiast powinniśmy ją zablokować. Uniemożliwi to posługiwanie się kartą przez osoby trzecie oraz wypłatę przez nie naszych oszczędności. Ważne jest więc, by  dokonać tego jak najszybciej. Najprostszym sposobem zastrzeżenia jest zgłoszenie telefoniczne poprzez infolinię, ale można zrobić to również osobiście w oddziale właściwego banku lub poprzez stronę internetową banku.  Od tej chwili to bank przejmie na siebie całą odpowiedzialność za  nieuprawnione transakcje, które zostały dokonane kartą od momentu zgubienia czy kradzieży do chwili zastrzeżenia (powyżej kwoty 150 euro). Bank nie bierze jednak odpowiedzialności za żadne transakcje potwierdzone poprzez wprowadzenie poprawnego kodu PIN, dlatego tak ważne jest nieujawnianie tego numeru żadnym innym osobom.

Gdzie zadzwonić?
Od początku roku klienci 20 działających w Polsce banków mogą korzystać w tym celu z jednej wspólnej infolinii. Wystarczy, że z dowolnego miejsca na świecie zadzwonimy pod numer (+48) 828 828 828 (zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych), a automatycznie zostaniemy przekierowani na linię zastrzegania kart właściwego banku.
Co ważne – system działa  24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, usługa jest bezpłatna, a numer łatwo zapamiętać. Za korzystanie z omawianego systemu wspólnej infolinii nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty. Koszt ogranicza się do stawki za połączenie telefoniczne zgodnie z cennikiem operatora. Zastrzeganie kart nie może wiązać się bowiem z opłatami, co potwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK).  Wszelkie odmienne klauzule są niedozwolone i niezgodne z obowiązującym prawem.

Jak działa system?
Uruchomiony numer telefonu to nowoczesny system wykorzystujący technologię rozpoznawania mowy.
Po połączeniu zostaniemy poproszeni o podanie nazwy banku, a po jej rozpoznaniu system sam podaje zweryfikowaną nazwę banku i  pyta, czy połączyć z infolinią banku X. Jeśli nazwa banku się zgadza, należy odpowiedzieć „tak” , a jeżeli nie – odpowiadamy „nie”. System powinien rozpoznawać pełne i niepełne nazwy banku, skróty, a nadto wiele wariantów fonetycznych
w przypadku nazw o niepolskim brzmieniu.
Nowy wspólny numer nie wyklucza jednak możliwości dzwonienia i zgłaszania utraty karty bezpośrednio do naszego banku. 
Pamiętajmy, że jeżeli po jakimś czasie odnajdziemy naszą kartę płatniczą, to nie będziemy mieli możliwości uaktywnienia i dalszego korzystania z niej. Nie można jej bowiem odblokować.
W takiej sytuacji będziemy musieli złożyć wniosek o wydanie nowej karty.

Jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej?
Aby uniknąć kłopotliwych sytuacji, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach korzystania z karty płatniczej. Przede wszystkim nie powinniśmy przechowywać ich razem z dokumentami tożsamości, by w przypadku ich ewentualnej kradzieży złodziej nie uzyskał nieograniczonego dostępu do wszystkich naszych danych. Wszelkich wypłat gotówki
z bankomatu dokonujmy osobiście, a kwoty widniejące na potwierdzeniu dokonania transakcji porównujmy z rzeczywiście pobraną kwotą
i z historią rachunku. Nie udostępniajmy także innym osobom naszej karty wraz z numerem PIN, a podczas dokonywania płatności, np. w sklepie, nie traćmy jej z pola widzenia. Zwróćmy uwagę także na to, czy nikt nie widzi wprowadzanego przez nas kodu PIN.  Kolejną zasadą jest to, aby nie wyrzucać dokumentów otrzymanych z banku, z których można odczytać numer karty lub/i numer PIN. Przedtem należy je zniszczyć w taki sposób, by nie było to możliwe.
Dodatkowo warto posiadać ustalony z bankiem dzienny limit dokonywanych transakcji. W przypadku kradzieży karty mamy pewność, że do czasu zastrzeżenia karty złodziej nie wypłaci z naszego konta kwoty większej niż ustalony limit.


Joanna Suszyńska,
aplikantka radcowska

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do