Te konsultacje będą niezwykle ważne dla rozwoju Kalisza i jego mieszkańców. W środę, 14 września 2022 r. odbędzie się spotkanie informacyjno-konsultacyjne w związku z prowadzonymi pracami nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla projektu budowy linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.
W ramach projektu przewidziano realizację linii kolejowej z ruchem pasażerskim, przewidzianym nie tylko dla Kolei Dużych Prędkości (KDP): do 350 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h.
Spotkanie konsultacyjne rozpocznie się o godz. 17:30 w auli Akademii Kaliskiej przy ul. Nowy Świat 4.
Informacje o planowanym przebiegu czterech wariantów linii kolejowej nr 85

Do udziału w spotkaniu zapraszają: wykonawcy Studium, konsorcjum firm BBF Sp. z o.o., IDOM Inżyniera, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o., Arcadis Sp. z o.o. wraz z inwestorem – Centralnym Portem Komunikacyjnym Sp. z o.o.
Katarzyna Ciupek - Kancelaria Prezydenta Miasta, fot. Miasto Kalisz, plakat: CPK
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Już jeżdżą do 350 km/h. Chyba, że o czymś nie wiem?
Kalisz to nie Paryż, a nawet jego dzielnica i prowadzić kolej przez miasto ? Żart !!! Takie inwestycje robi się poza miastami.Budowa od podstaw a nie przebudowy, rozbiórki i wysiedlenia po co? Za jaką cenę?
tylko niebieski
Najlepszy jest niebieski wariant, likwiduje wężowe zawijasy, skraca podróż w stronę Łodzi, gwarantuje postoje i posiada najmniejszą liczbę budynków do wyburzenia. Najgorszy jest żółty i zielony wariant, który utrwala patologiczne zakręty szatkując jeszcze bardziej południowe dzielnice miasta, czy miasto później by miało kasę na tunele/mosty aby pospinać ulice dojazdowe do centrum? Głosowałbym wyłącznie na niebieski wariant.
Czy to będzie budowa na miare Ostrołęki i CPK, po to, żeby tylko budować?
Wariant W1 jest zdecydowanie najlepszy dla Kalisza, dla Pleszewa oraz samorządów między Kaliszem i Sieradzem ze względu korzystniejsze trasowanie i na mniejsze poszatkowanie terenu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Myślę, żeby AKO i inne samorządy w okolicy starały się o to, aby wprowadzono drobne korekty do W1: --- * linia LK14 między stacją w Kaliszu i granicą z gm. Opatówek powinna być wyprostowana i iść razem z LK85 jako linia czterotorowa w układzie 2 (LK85) +2 (LK14); --- * powinny powstać łącznice kolejowe w Kaliszu i okolicach umożliwiające jazdę pociągiem relacji Poznań - Kalisz - Ostrów Wlkp. - Kępno i odwrotnej po liniach LK85, LK14 i LK272; mogłyby to być szybkie pociągi aglomeracyjne Kolei Wielkopolskich lub pociągi dalekobieżne wykorzystujące wspomniany fragment trasy; --- * rozejście się LK14 i LK85 pośrodku gm. Wróblew (pomiędzy Sędzicami i Kobierzyckiem) powinien być zlikwidowany; obie linie powinny iść razem, --- * linia LK85 powinna przechodzić na północ od Szczytnik (między Szczytnikami i Opatówkiem), aby uniknąć zbędnego meandrowania; --- * linia LK14 między Kaliszem i ul. Uniejowską w Sieradzu (lub LK14 po wyjściu ze stacji w Zduńskiej Woli w kierunku Sieradza) powinna być razem z LK85 zasilana 2x25 kV AC; stacje w Kaliszu i Sieradzu powinny być węzłami z zasilaniem 2x25 kV AC; takie rozwiazanie ułatwiałoby bliższe poprowadzenie torów LK85 i LK14, bo nie byłoby negatywnego oddziaływania zasilania prądem zmiennym 2x25 kV i stałym 3 kV. --- --- Powinna być też możliwość jazdy w relacji: Warszawa -(LK85) - Kalisz - (LK14) - Ostrów Wlkp. - (LK272) Kępno - (LK181) - (LK86) - Wrocław. Aby to było możliwe: --- * brakujące łącznice powinny zostać zaplanowane i wybudowane na tej trasie; --- * LK272 między Ostrowem Wlkp. i Kępnem powinna być przyspieszona do 160 km/h; jeżeli jest niewystarczająca przepustowość LK272 to powinny być może dodane dodatkowe stacje, gdzie pociągi mogłyby się wyprzedzać; --- * perony w Kępnie na LK181 powinny być wydłużone na zachód tak aby dzięki nim można było obsłużyć pociągi jadące LK272 (północ) na LK181 (zachód) i ze zjazdem za miastem Kępno na LK86. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- W1 też jest korzystny dla Pleszewa. --- Na dzień dzisiejszy istnieje stacja kolejowa Pleszew chodź sama w sobie nie mieści się na obszarze Pleszewa a we wsi Kowalew. Od stacji do urzędu miasta jest jakieś 4,2 km. Obecnie istnieje niezbyt doskonała alternatywa w postaci resztki wąskotorówki. Jakieś 70 m dalej od stacji normalnotorowej znajduje się stacja kolejki wąskotorowej. Wąskotorówka dowiezie nas do stacji Pleszew Miasto gdzie do urzędu miasta mamy już tylko 600 m. --- CPK planuje wybudowanie przez Pleszew łącznicy między LK85 i LK272 z wykorzystaniem śladu tej wąskotorówki i bocznicy kolejowej. To pozwoli na uruchomienie stacji kolei normalnotorowej w Pleszewie i relacje Poznań - Pleszew - Kalisz. Zamiast stacji wąskotorowej będzie normalnotorowa i nie trzeba będzie dojeżdżać do Kowalewa.
Adres strony CPK z mapami dla linii przez Kalisz: https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/stes-sieradz-kalisz-pleszew-poznan
Zacznę pesymistycznie, ku przestrodze, mając nadzieję, że cały ten kolejowy spektakl skończy się happy endem :-) Obawiam się, że wybór wariantów 3 lub 4 czyli zielonego lub żółtego może spowodować, że niewiele pociągów wjedzie i zatrzyma się na stacji w centrum Kalisza. Ponad pół wieku temu też zaprzepaszczono szansę budowy węzłowej stacji kolejowej w centrum Kaliszu. W latach 50/60 ubiegłego wieku nowa węzłowa stacja miała powstać na Chmielniku- 1500 m w prostej linii od ratusza. Chmielnik miał stać się wielkomiejską dzielnicą. Potem już nie planowano rozbudowy sieci kolejowej w Polsce. Poprzestano tylko na remontach, elektryfikacji niektórych linii i tylko zwijano "nierentowną" sieć. Nierentowną, bo nie przystającą do rzeczywistości. Do dzisiaj korzystamy z sieci, która stanowi głównie spuściznę po zaborcach! Wreszcie pojawia się koncepcja, która może ukształtować kolejową sieć na nowo, a co najważniejsze wiele naprawić, tj. połączyć miasta, które w mniejszym bądź większym stopniu były kolejowo upośledzone. Kalisz też dostaje swoją szansę. W1 to bez wątpienia wariant dający Kaliszowi najwięcej korzyści. W tym układzie wszystkie pociągi MUSZĄ przejechać przez stację w Kaliszu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, ewentualny dalszy rozwój sieci (zarówno tej lokalnej jak i dalekobieżnej) można będzie planować w oparciu o węzłową stację w centrum miasta, a nie gdzieś pod, czy o zgrozo między miastami. Ale to nie wszystko. Linia w dużej mierze przebiegałaby mniej więcej po śladzie istniejącego korytarza kolejowego. Daje to wiele korzyści. Stwarza szansę na budowę przepraw drogowych, których miasto z braku środków od lat nie jest w stanie zrealizować. Przebieg W1/W2 pozwala też w dużym stopniu uniknąć dzielenia, szatkowania osiedli i przedmieść Kalisza nowymi, dodatkowymi torowiskami. W3 i W4 przebiegają przez południowe dzielnice miasta, które nie posiadają jeszcze ukształtowanej zgodnie ze Studium i miejscowymi planami zagospodarowania sieci głównych dróg. Zabudowa jest tam dość chaotyczna i rozproszona. Do tego intensywnie się rozwija. Kolejny kolejowy mur dzielący osiedla i przedmieścia byłby w przyszłości poważnym problemem dla miasta chcącego inwestować tam w drogową infrastrukturę. Kalisza zwyczajnie nie byłoby stać na budowę tuneli, wiaduktów, estakad etc. W pesymistycznym scenariuszu linia w wariantach żółtym bądz zielonym stałaby się barierą rozwoju południowych terenów. Na Sulisławicach i Szczypiornie wiadukty mogą nie powstać z powodu braku docelowego układu drogowego w tamtym rejonie. W myśl zasady: nie ma drogi, to po co wiadukt? Co innego gdyby linia powstała w wariantach W1/W2. Warianty te przecinają już w miarę ukształtowany układ drogowy, a więc niezbędna infrastruktura (np. estakady, wiadukty ) musiałaby powstać w ramach budowy linii kolejowej.
Dokładnie tak. Przystanek KDP musi być w dużym mieście, a nie w małej mieścinie.
Polecam wszystkim przeczytac: https://www.onet.pl/informacje/newsweek/cpk-to-jest-mis-na-skale-pis-mowi-posel-maciej-lasek/g2lqcpm,452ad802
Ach te laski i reżimowe media :)
@ Taka prawda Lasek ma pojęcie o tym, co mówi w przeciwieństwie, do tego, co robi PiS. 6 lat pilnowania łąk i pół na CPK za ciężka kasę. Te koleje też będą woziły powietrze. Pomysł na miare Ostrołęki...
Tak się składa, że dokładnie obserwuję to co robi CPK i nie mam wątpliwości, że robią dobrą robotę. W przeciwieństwie do PKP PLK, które nie ma pojęcia co robi. Najpierw remontowali linie kolejowe wycinając przystanki i mijanki, a teraz na odwrót. I na dodatek te wieczne opóźnienia. Jedno i drugie podlega rządowi, więc nie mówię, że PiS robi wszystko dobrze. Ale też widzę jakość po stronie CPK i trzymanie się harmonogramów. Rząd PiS-owski miał dość PLK-owskiego nieudacznictwa, więc powołali nową spółkę w oparciu o ludzi z GDDKiA, Kolei Dolnośląskich i innych dobrze radzących sobie spółek. Tak więc sądzę, że KDP LK85 (budowana w ramach programu CPK) będzie na czas lub z niewielkimi opóżnieniami. Natomiast LK14 z Kalisza do Ostrowa niby ma być projektowana przez PLK w 2022-2023, ale jestem niemalże pewien, że nie dotrzymają terminu projektu. Natomiast przy pracach budowlanych będzie katastrofa, tak jak przy budowie tunelu aglomeracyjnego w Łodzi, albo z przebudową LK3, LK7, LK8, czy też innych linii kolejowych.
Tak się składa, że dokładnie obserwuję to co robi CPK i nie mam wątpliwości, że robią dobrą robotę. --- --- W przeciwieństwie do PKP PLK, które nie ma pojęcia co robi. Najpierw remontowali linie kolejowe wycinając przystanki i mijanki, a teraz na odwrót. I na dodatek te wieczne opóźnienia. ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ Jedno i drugie podlega rządowi, więc nie mówię, że PiS robi wszystko dobrze. Ale też widzę jakość po stronie CPK i trzymanie się harmonogramów. Rząd PiS-owski miał dość PLK-owskiego nieudacznictwa, więc powołali nową spółkę w oparciu o ludzi z GDDKiA, Kolei Dolnośląskich i innych dobrze radzących sobie spółek. ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ ------------------ Tak więc sądzę, że KDP LK85 (budowana w ramach programu CPK) będzie na czas lub z niewielkimi opóżnieniami. Natomiast LK14 z Kalisza do Ostrowa niby ma być projektowana przez PLK w 2022-2023, ale jestem niemalże pewien, że nie dotrzymają terminu projektu. --- --- Natomiast przy pracach budowlanych będzie katastrofa, tak jak przy budowie tunelu aglomeracyjnego w Łodzi, albo z przebudową LK3, LK7, LK8, czy też innych linii kolejowych.
Wariant 4 najlepszy. Miadto powinno rozeijać się w kierunku kolei a nie kolej rozcinać miasto.
Wariant 4 będzie dodatkowym miejscem rozcięcia miasta. ------- Wariant 1 idzie po części przy istniejącej linii kolejowej. Do tego należy nacisnać na CPK, aby dotychczasowa linia kolejowa również między stacją w Kaliszu i Lasem Winiarskim szła obok KDP. Wówczas przez miasto będzie przechodzić linia kolejowa (z czterema torami) w jednym miejscu.
Już prawie 18 lat temu były rozrysowane pierwsze warianty, wystarczy sprawdzić na ""inwestycjach kaliskich"" i to tak trwa do dzisiaj !!! Od paru lat tną połączenia ze względu na puste pociągi, a tu nagle przed wyborami pokazują następne warianty !!! I tak w kółko przez 18 lat w cyklu od wyborów do wyborów , a naiwny elektorat łyka wszystkie bzdury i warianty "pfu wariacje rządzących " !!! Tak jak z obwodnicą Kalisza która była obiecana i zakwalifikowana jak 100 innych w Polsce przed poprzednimi wyborami !!!! I co , nie ma jej nawet na liście rezerwowej do 2032 roku !!! Wystarczy sprawdzić na stronie GDDKiA !!! Skończą się przyszłoroczne wybory i wszyscy zapomną o Kaliszu , a z naszych posłów z PiS-u naśmiewa się cała Polska że są tak nieudolni w stosunku do swojego miasta. Nawet ostatnimi czasy nie zaglądają do naszego miasta bo i po co !!! Mają się wstydzić za swoją bierność !!!
Oni nie są po to, żeby dbać o Kalisz, tylko o siebie i swoje rodziny. Najważniejsze, że będzie można nadać imię Kaczynskiego kolejnej inwestycji i doic ciężka kasę przez kilkanaście lat. Mam nadzieję, że w kolejnych wyborach PiS przegra i ktoś zastopuje te chore megalomanskie pomysły ,, zbafcy narodu ,,. Świadomie napisane ,, zbafca,, przez f a nie w. Ten kraj jest po prostu chory.
(1) Widać, że nie korzystasz z kolei. Właśnie od kilku lat jest coraz więcej połączeń kolejowych również Kolei Wielkopolskich. Choć trzeba przyznać, że na razie Ostrów W. na tym bardziej korzysta niż my, ale jak będzie skorygowany węzeł kolejowy w Kaliszu, to i u nas będzie więcej połączeń. (2) Dodatkowo trzeba naciskać, aby możliwa była relacja Poznań - Pleszew - Kalisz - Ostrów W, aby zwiększyć możliwości węzła kolejowego. Nie ważne, który wariant zostanie wybrany, w każdym przypadku ta dodatkowa relacja da dodatkowe relacje kolejowe. Wówczas władzom wojewódzkim wytrąci się argument, że nie warto dawać połączenia kolejowe do/przez Kalisz. Również PKP Intercity zamiast relacji typu Szczecin - Poznań - Ostrów W. - Katowice będzie mógł dać taką: Szczecin - Poznań - Kalisz - Ostrów W. - Katowice
Trzeba naciskać, aby możliwa była relacja Poznań - Pleszew - Kalisz - Ostrów W, aby zwiększyć możliwości kaliskiego węzła kolejowego. Nie ważne, który wariant zostanie wybrany, w każdym przypadku ta dodatkowa relacja da dodatkowe relacje kolejowe. Wówczas władzom wojewódzkim wytrąci się argument, że nie warto dawać połączenia kolejowe do/przez Kalisz np. Poznań - Pleszew - Kalisz - Ostrów W. - Kępno zamiast obecnej Poznań - Pleszew - Ostrów W. - Kępno. Również PKP Intercity będzie mógł dać relację Szczecin - Poznań - Kalisz - Ostrów W. - Katowice zamiast Szczecin - Poznań - Ostrów W. - Katowice.
Rozczaruje cię, korzystam z pociągów do Poznania zarówno PKP i KW, w godzinach porannych jadą prawie puste z Kalisza.
A do Kalisza? Przecież wiele osób z sąsiednich miejscowości pracuje w Kaliszu, albo Ostrowie. Pleszew jest rzut beretem, tylko trzeba jechać do Kalisza przez Ostrów. Z drugiej strony stałość kursów pociągów i ich w miarę częste kursy przyciągają pasażerów. Więc ta liczba pasażerów z/do Kalisza będzie rosnąć.
Fajna sprawa gdyby się to udało i można by było dojeżdżać do pracy do Poznania gdzie jest o wiele więcej ciekawych ofert niż w Kaliszu. Może część młodych osób zdecydowała by się wówczas pozostać w Kaliszu, a z powodu rozszerzenia się rynku pracy a lokalni pracodawcy musieli by być bardziej konkurencyjni jesli chodzi o pensje . Wszystko zależy od tego ile czasu zajęła by podróż do Poznania.
Daj spokój 120 kilometrów codziennie dojeżdżać do pracy nawet tym szybkim ekspresem? Z resztą nie każdy dobrze znosi takie prędkości 360 na godzinę i nie spojrzysz nawet w okno, bo dostaniesz zwrotów głowy, a i poruszać się po takim pociągu nie za bardzo można. Po za tym przez sankcje na surowce energetyczne z Rosji, przemysł Niemiecki zacznie stopować i wiele firm wykonujących podzespoły bądź współpracujących w Polsce także wstrzyma działalność. To system naczyń połączonych. Nawet Stany Zjednoczone po dziś dzień kupują z Rosji strategiczne surowce, bo mają zwolnienia z sankcji. Ale u nas wiadomo jak jest...
Dogodnie połączenia między Łodzią i Warszawą sprawiają, że wiele osób z Łodzi podróżuje do Warszawy za pracą. Podobnie będzie i w przypadku Kalisza i Poznania. W dzisiejszych czasach wiele osób pracuje z domu, a do pracy dojeżdża 1-2 razy w tygodniu.
Tylko skończony debil jeździ 120km do roboty albo skończony nieudacznik co u siebie nie może roboty znaleźć lub nikt go nie chce
Warianty W1i W2 tworzą w Kaliszu rzeczywisty węzeł kolejowy wymuszając przy tym przejazd każdego pociągu przez kaliski dworzec. Dodatkowo wariant W1 stwarza dogodne połączenie kolejowe Kalisza z Pleszewem. Warianty W3 i W4 czynią z kaliskiego dworca stacyjkę przy bocznicy, na którą od czasu do czasu wjeżdża jakiś pociąg. Wybór innego wariantu niż W1 (awaryjnie W2) oznacza zaprzepaszczenie starań o kaliski węzeł kolejowy, czynionych od stu lat!
Pisowska narracja. Podejrzewam ,że Ci co są ZA są na garnuszku partii. Szaleńcza wizja prowadzenia kolei przez miasto. Stracą mieszkańcy i okoliczne domy. Nie wierzę w sens całej inwestycji. Oby skończyło się jak ze słynną stępką i innymi inwestycjami pis-u i to za moje pieniądze. Gdyby przyszedł prywatny inwestor wyłożyłby swoje pieniądze to może bym uwierzył. Łatwo zniszczyć ludzi i wydawać nie swoje. Jeszcze jedno. Przez ile cmentarzy przebiega trasa ? Tam mieszkańcy nie będą żądać odszkodowań. Będzie taniej. Decydenci pobudowali pałace na obrzeżach miasta i teraz wciskają kit, że przez miasto lepiej.
Ci, którzy są za czym? Za budową szybkiej kolei? To jest akurat postulat różnych partii rządowych i opozycyjnych. Od takiego czy innego rządu może zależeć wybór konkretnego wariantu, ale nie decyzja, czy taką kolej budować. Ktoś ją w końcu będzie budował, bo jest potrzebna. Twój głos jest absurdalny. Przez takie podejście zostaliśmy godnym pożałowania jedynym w Polsce byłym miastem wojewódzkim i ponad stutysięcznym bez drogi ekspresowej, bo kiedy inni stając na głowie starali się ze wszystkich sił o takie połączenie, kaliscy mądrale pouczali ich, że takie inwestycje to się nigdy w Polsce nie udadzą, bo u nas to NIEDASIE, panie, NIEDASIE. Nie wiem skąd akurat w naszym mieście tylu wrogów rozwoju, ale zanosi się na to, że Kalisz zamiast prawdziwego węzła kolejowego, którego brak boleśnie ograniczał go w ostatnich stu latach, będzie miał jedynie marną stacyjkę przy bocznicy, na którą może będzie wjeżdżał jeden pociąg na dziesięć.
Nie dla kolei przez nasze osiedla, domy, życia !!!
A po co nam druga linia kolejowa z Łodzi przez Kalisz do Poznania ? Przecież jedną już mamy :) Czy to czasem nie jest debilizm ?
Jedyne wyjście to pogonić tą bandę w wyborach, ci Nieudacznicy zrobią kolejną Ostrołękę. Inwestycja że łba naczelnika, megalomana. Tyle w temacie.
Mało jeszcze nieszczęść spadło na ludzi jeszcze trzeba pozbawić ich domów i dorobku całego życia kosztem kolejnych bezsensownych inwestycji .
Przecież kolej szybkiego ruchu nie będzie stawała w Pleszewie tylko w jarocinie