Reklama

Konto w portalu internetowym a bezpieczeństwo użytkownika

31/01/2019 00:00

Osoby zamierzające dokonać zakupu w sklepie internetowym lub chcące korzystać z różnego rodzaju portali społecznościowych  proszone są o przejście procesu rejestracji. Zazwyczaj polega on na wypełnieniu formularza i zaakceptowaniu regulaminu serwisu. Warto jednak zadbać o nasze bezpieczeństwo w sieci i zapoznać się z poniższymi wskazówkami.

Rejestracja użytkownika
W trakcie procesu rejestracji nowego użytkownika akceptujemy warunki działania portalu. Pamiętajmy jednak, że związani jego regulaminem jesteśmy tylko wtedy, gdy przed zawarciem umowy (czyli przed rejestracją) został nam przedstawiony i się z nim zapoznaliśmy. Ponadto pojawia się prośba o podanie naszego maila, loginu oraz hasła, którym będziemy się posługiwać podczas logowania. Zanim podamy inne informacje, takie jak np. adres zamieszkania, numer telefonu czy PESEL, należy się dobrze zastanowić, ponieważ w razie kradzieży danych mogą one zostać wykorzystane przez osoby trzecie.

Akceptacja treści regulaminu
Najczęstszym warunkiem dokonania rejestracji jest jednoczesne zaakceptowanie regulaminu portalu. Czasami jednak nie ma wymogu jego akceptacji – wystarczy tylko to, że podamy nasze dane. W takich przypadkach w treści regulaminu znajdzie się zapewne zapis, że rejestracja (samo podanie danych) są równoznaczne z akceptacją jego postanowień.
Wtedy jednak na usługodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia nam, że faktycznie się z nim zapoznaliśmy, co nie jest takie proste.
Warto zwrócić również uwagę na przejrzystość i jasność treści regulaminu. Zdarza się bowiem, że zamieszczane są w nim np. informacje o opłatach, odstąpieniu od umowy, a nawet postanowienia niedozwolone (tzw. klauzule abuzywne). Czasami nieuczciwi przedsiębiorcy chcą, abyśmy zgodzili się na uregulowania zawarte w dokumencie bez szczegółowego zapoznania się  z tym dokumentem, np. przez używanie nieprzystępnego lub zbyt skomplikowanego słownictwa, które ma na celu zniechęcenie nas do jego przeczytania.

Odstąpienie od umowy
Co do zasady – od umowy odstępuje się w takim samym trybie, w jakim się ją zawierało. Dodatkowo w umowie lub regulaminie można też zawrzeć warunki, na jakich jest to możliwe. Można np.  zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać będzie prawo odstąpienia od umowy w jakimś terminie. Zawsze zapoznajmy się więc z warunkami wypowiedzenia umowy oraz z trybem postępowania reklamacyjnego. Odstąpienie od umowy wywołuje ten skutek, że umowa jest uważana za nieistniejącą. Warto wiedzieć, że osoba kupująca produkt lub wykonanie usługi przez Internet ma 10 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. W ciągu dwóch lat przysługuje jej także prawo do reklamacji.

Odpowiedzialność za reklamodawców
Z reklamą usług sprzedawanych za pośrednictwem Internetu spotykamy się niemalże na każdym kroku. Niezależnie od tego, czy dana reklama pojawia się na popularnych, cieszących się zaufaniem serwisach, nie mamy żadnej gwarancji, że promowane ogłoszenia poprowadzą nas do wiarygodnych i rzetelnych usługodawców. Portale i serwisy internetowe nie weryfikują bowiem rzetelności reklamodawców i nie biorą odpowiedzialności za treści umieszczanych reklam.

Sprawdźmy dane kontaktowe!
Przed rozpoczęciem rejestracji sprawdźmy, czy na witrynie widnieją chociażby podstawowe dane kontaktowe usługodawcy, takie jak: nazwa, adres siedziby, adres elektroniczny (względnie imię i nazwisko oraz adres zamieszkania), numer telefonu.
Może się zdarzyć, że mimo  iż w zakładce kontakt umieszczony został polski adres, to właściciel portalu nie ma siedziby na terenie Polski. W takich wypadkach wszelkie spory z serwisem będą miały charakter ponadgraniczny.

Tu znajdziesz pomoc
Jeżeli okaże się, że swoich roszczeń chcemy dochodzić od przedsiębiorcy zarejestrowanego za granicą, pomocą może posłużyć nam Europejskie Centrum Konsumenckie.
To tutaj każdy konsument może zgłosić skargę na przedsiębiorcę związaną z korzystaniem z e-usług w innych krajach UE. ECK pomaga w dochodzeniu praw konsumenckich w ramach jednolitego rynku, a jego pracownicy poinformują Cię o Twoich prawach w Unii Europejskiej oraz bezpłatnie udzielą porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo zyciekalisza.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do