
Od dawna oczekiwana przebudowa ul. Hożej i Żwirki i Wigury, ale też przedłużenie Szlaku Bursztynowego i likwidację kontrapasa na ul. Śródmiejskiej zapowiadają władze Kalisza na przyszły rok. Są to tylko propozycje, ale wkrótce zajmą się nimi kaliscy radni
Rozbudowa ulic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 450 od Rogatki przez ulice Nowy Świat, Częstochowską i Rzymską do granicy miasta to inwestycja zapowiadana od kilku lat. W przyszłym roku planuje się realizację jej pierwszego etapu – od Rogatki do ul. Kubusia Puchatka. Prace objąć mają budowę nowej jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, miejsc postojowych, zatok autobusowych itp. Powstać mają też dwa nowe ronda – na skrzyżowaniu Nowego Światu i Legionów oraz Częstochowskiej i Budowlanych. Na ten cel w przyszłorocznym budżecie zaplanowano 13 mln zł. Całe przedsięwzięcie będzie jednak o wiele droższe. Jak wyjaśnia Krzysztof Gałka, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, na rok 2021 Miasto zabezpieczyć ma 16 mln zł jako wkład własny, a już w roku przyszłym spodziewamy sięury marszałkowskiego dofinansowania w wysokości 27 mln zł.
Od zewnętrznego dofinansowania uzależniona będzie też realizacja innych inwestycji drogowych. Ponad 7 mln zł zaplanowano w przyszłorocznym budżecie na od dawna oczekiwaną budowę połączenia ul. Łódzkiej z ul. Warszawską przez obrzeża osiedla Tyniec. Inaczej mówiąc, jest to przedłużenie Szlaku Bursztynowego. W przyszłym roku prace mają objąć tereny od Łódzkiej do Żwirki i Wigury. Powstać mają dwie dwupasowe jezdnie, cztery ronda, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe itp. Prace mają być kontynuowane w roku 2021.
Przebudowa ulic Śródmiejskiej (od Mostu Kamiennego w kierunku ratusza), Zamkowej i Piskorzewskiej kosztować ma blisko 2,7 mln zł. Niewiele mniej, bo 2,5 mln zł przewidziano na przebudowę Śródmiejskiej od Rogatki do Mostu Kamiennego. Wiąże się to z problemem kontrapasa stworzonego dla rowerzystów, ale kosztem kierowców, czyli jezdni. K. Gałka twierdzi, że na tym odcinku Śródmiejskiej zostaną przywrócone dwa pasy ruchu dla samochodów. Jednocześnie jednak zostanie zachowana trasa dla rowerzystów. Odbędzie się to kosztem części chodnika.
Taka sama kwota została zaplanowana na budowę bezpośredniego połączenia ulic Ks. Jolanty i Budowlanych. Zadanie to będzie realizowane w cyklu wieloletnim. W przyszłym roku Miasto chce uzyskać wymagane uzgodnienia, decyzje i pozwolenia. Chce też rozpocząć budowę jezdni, chodników, ścieżki rowerowej, zjazdów na posesje itp.
Przy postulowanej od dawna przebudowie skrzyżowania ulic Podmiejskiej i Wyszyńskiego na rondo w przyszłorocznym budżecie także widnieje kwota 2,5 mln zł. K. Gałka ma nadzieję, że to bardzo potrzebne rondo powstanie przed końcem 2020 r.
Drogi mniejsze, ale nie mniej ważne
Budowa ul. Głogowskiej na odcinku od Grunwaldzkiej do Smolnej w przyszłym roku kosztować ma 750 tys. zł. Powstanie tam nowa jezdnia, chodniki, miejsca postojowe i zjazdy na posesje.
Więcej, bo 1,9 mln zł warta jest przebudowa ul. Ogrodowej od al. Wojska Polskiego do ul. Szewskiej. Półtora miliona złotych zaplanowano na przebudowę ul. Rajskowskiej od ścieżki rowerowej do ul. Łódzkiej, wraz z mostem w ciągu Rajskowskiej. Bardzo ważną i od dawna oczekiwaną inwestycją ma być przebudowa ul. Żwirki i Wigury za półtora miliona złotych. Towarzyszyć jej ma przebudowa sąsiadującej z nią ul. Hożej za 860 tys. zł. Dyrektor Gałka wyraża przekonanie, że da się to zrobić w przyszłym roku. Autorzy projektu przyszłorocznego budżetu przewidują także, że uda się przebudować ul. Zdrojową za nieco ponad milion złotych.
Warto wymienić również inne inwestycje drogowe zaplanowane na przyszły rok. Są to: przebudowa ul. Racławickiej (blisko 1,6 mln zł), sięgacz od ul. Serbinowskiej do cmentarza żydowskiego (520 tys. zł), ul. Kwiatów Polskich (540 tys. zł), odcinek ul. Korczak (720 tys. zł), droga przy targowisku na Dobrzecu (560 tys. zł), budowa parkingu przy ul. Poznańskiej 31 i 37 (140 tys. zł), poszerzenie pobocza ul. Świetlanej (100 tys. zł), budowa chodników na terenie sołectwa Dobrzec (nieco ponad 70 tys. zł) oraz projekt rozbudowy i przebudowy ulic Dobrzeckiej i Św. Michała (ponad 380 tys. zł).
Jak podkreśla K. Gałka, mówimy tu tylko o projekcie przyszłorocznego budżetu. O jego ostatecznym kształcie zadecydują wkrótce kaliscy radni. Przeważnie jednak przyjmują projekt, co najwyżej z niewielkimi zmianami.
Robert Kordes
Na zdj. Krzysztof Gałka
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Budowa tak dużej drogi przez centrum Tyńca jest bez sensu. Powinna ona biec na obrzeżach Kalisza i miałaby wtedy znaczenie obwodnicy. A tak to będziemy mieli kolejną trasę przez centrum. Bez sensu.
Galka jaki szlag?? Rowerowy czy pieszy?? Bo jeżeli mówisz o samochodach to chy Trasa Bursztynoawa!!!
To są tylko plany, i planami zostaną.
oho znowu ci z tyńca się pieklą. Musi być przedłużenie Bursztynowej przez Moniuszki i tyle. Planowana jest ta droga od 50 lat.
A kiedy będzie wyremontowana nawierzchnia ulicy Budowlanych ?
Zrobią ronda i już z bocznej ulicy nikt nie wyjedzie bo nie będzie przerwy
w ruchu aut tak jak przy sygnalizacji świetlnej .