
Miałeś wypadek? Twój samochód został całkowicie zniszczony nie z twojej winy? Nie opłaca się go naprawiać? Ubezpieczyciel proponuje pomoc w jego zbyciu? Co zrobić? Jakie masz prawa i obowiązki? Jakie procedury stosuje zakład ubezpieczeń? Co oznacza szkoda całkowita? Co zrobić, gdy nie jesteś zadowolony z wypłaconego odszkodowania?
Kiedy podczas wypadku całkowicie zostaje zniszczony twój pojazd, sprawca, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa cywilnego, jest zobowiązany naprawić szkodę w taki sposób, aby stan majątku przywrócić do istniejącego przed zdarzeniem. Jest to zasada pełnego odszkodowania. Często jednak nie dochodzi do wyrównania tych strat.
W sytuacji gdy koszt naprawy uszkodzonego pojazdu przekracza jego wartość sprzed wypadku, szkoda zostaje zakwalifikowana jako całkowita. Oznacza to, że odszkodowanie zostanie wypłacone jako różnica wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym a wartością pozostałości pojazdu po szkodzie, tzw. wrakiem. Przy czym zaznaczyć należy, iż wrak pozostaje własnością poszkodowanego.
Ubezpieczyciel wycenia wartość pojazdu przed szkodą stosując systemy komputerowe stworzone właśnie do tego celu, na podstawie tzw. średnich cen rynkowych z zastosowaniem korekt indywidualnego wyposażenia. Natomiast wyceny wraku dokonuje na dwa sposoby albo na podstawie wyceny sporządzonej w programie komputerowym przy zastosowaniu specjalistycznych systemów eksperckich (tj. Eurotax lub Infoekspert) albo poprzez umieszczenie zdjęć i opisu wraku na platformie internetowej autoonline bez wskazania danych osobowych właściciela, gdzie na aukcji swoje oferty przedstawiają warsztaty specjalizujące się w naprawach powypadkowych. Najwyższa z ofert przyjęta zostaje jako wartość wraku. W obu przypadkach wyceny najczęściej są zawyżone, a co za tym idzie, wypłata odszkodowania zaniżona, stąd warto skorzystać z pomocy rzeczoznawcy w celu wyliczenia rzeczywistej wartości wraku.
Kolejny problem pojawia się wtedy, gdy nie jesteś zainteresowany sprzedażą wraku i oczekujesz rozliczenia wg. systemu eksperckiego, na takiej samej zasadzie jak ubezpieczyciel dokonał wyceny wartości rynkowej pojazdu sprzed szkody. Tymczasem ubezpieczyciel nawet nie zapytał o twój wybór i jednostronnie zdecydował o wystawieniu wraku na platformę autoonline a potem jako jego wartość przyjął najwyższą z zaproponowanych przez warsztaty ofert. Nie musisz się na to godzić.
Często na zakup nie decyduje się też sam oferent, który po obejrzeniu wraku, stwierdzając większe uszkodzenia niż opisane na aukcji, odstępuje od oferty zakupu wraku.
W każdym przypadku, powyżej przedstawionym, dochodzi do zawyżenia wartości wraku. W sytuacji jednoczesnego zaniżenia wartości pojazdu sprzed szkody dochodzi do znacznego zaniżenia wysokości odszkodowania.
Co wtedy zrobić? Możesz odwoływać się do ubezpieczyciela sam, oczekując, że podniesie wartość pojazdu sprzed szkody, obniży wartość wraku i wypłaci wyższe odszkodowanie. Jest to jednak czasochłonna i trudna droga, wymagająca wiedzy specjalistycznej. Możesz skorzystać z pomocy instytucji takich jak Rzecznik Finansowy czy rzeczoznawca techniki samochodowej, który wyceni rzeczywistą szkodę. Koszt takiej usługi waha się w granicach 250-500 zł.
Niestety i tak najczęściej będziesz musiał dochodzić swoich praw na drodze postępowania sądowego. Aby skutecznie wyrównać stratę majątkową po wypadku, dochodzić swoich praw i wyegzekwować od ubezpieczyciela właściwe odszkodowanie, niejednokrotnie dwa razy wyższe, najlepiej jest skorzystać z pomocy profesjonalnej Kancelarii Adwokackiej lub Kancelarii Radcy Prawnego. Wówczas Kancelaria w twoim imieniu odzyska brakującą część odszkodowania tak, aby strata w twoim majątku została rzeczywiście wyrównana, zgodnie z zasadą pełnej rekompensaty za szkodę.
Kancelaria Radcy Prawnego
Jarosław Kornacki
[email protected],
tel.: 603-063-056
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie